DVD: High School Musical

Alhoewel muziek altijd een al grote rol in de samenleving heeft gespeeld, lijkt er de laatste tijd veel meer aandacht voor de zangkunst dan voorheen. Zo kun je naar verschillende musicals die door het land toeren, worden we op tv niet alleen vermaakt met mensen die niet kunnen zingen (de audities van Idols of de tenenkrommende optredens van Hilbrand Nawijn in So You Wanne Be A Popstar), maar ook met mensen die het juist wel goed blijken te kunnen (Just The Two Of Us en de latere uitzendingen van Idols en consorten). Daarnaast is er ook in de filmwereld meer ruimte voor de muziek, zeker als het gaat om de films van Disney. Zo was de meest recente Muppetfilm (The Muppets and the Wizard of Oz) al een groot zingfestijn, maar is er nu ook een nieuwe release waarin muziek de hoofdrol speelt: High School Musical, welke sinds kort te koop is op dvd.

Troy Bolton (Zac Efron) is bijzonder populair op school. Hij is goed in basketballen en volgens zijn team en vader, die ook de coach is van het schoolteam de Wildcats, is hij de persoon die de Wildcats het kampioenschap gaat bezorgen. Als Troy kennis maakt met de knappe studiebol Gabriella (Vanessa Anne Hudgens) en ze samen een lied zingen op een feestje, springt er een vonk over. Gabriella is net nieuw op school en wil haar stoffige imago overboord gooien en ze ziet haar nieuwe vriendje wel zitten. Troy en Gabriella besluiten zich op te geven voor de audities van de musical op school en moeten niet alleen de strijd aanbinden met hun ambitieuze concurrenten, maar al helemaal met iedereen die vindt dat je aan je verwachtingspatroon moet voldoen. Kan Troy blijven basketballen terwijl hij daarnaast de sterren van de hemel zingt en kan Gabriella haar wiskundige talent combineren met haar nieuwe passie?

Het is onduidelijk wat voor doelgroep regisseur Kenny Ortega voor ogen had toen hij zich op High School Musical stortte. Qua uitstraling lijkt de film bedoeld voor een tienerpubliek, maar het verhaal en de uitvoering lijkt zelfs voor de beginnende puber vrij kinderachtig. De film deed het in de Verenigde Staten echter uitstekend, ook al was de film met een relatief laag budget oorspronkelijk alleen gemaakt voor televisie. De hoofdpersonen zijn op zich wel goed in het laten zien van hun zangkunsten, maar kunnen zich maar moeilijk vinden in de rol die ze als nerd en basketbalheld toebedeeld hebben gekregen. Daarvoor is de nerd veel te glamorous en is Troy bijna metroseksueler dan David Beckham. Daarnaast zijn de scènes waarin hele klassen beginnen te dansen veel te strak geregisseerd, waardoor er maar weinig spontaniteit overblijft. Natuurlijk refereert de titel van de film niet alleen naar het onderwerp van de film, maar ook naar de manier waarop de makers de film vorm hebben gegeven: High School Musical is zelf namelijk ook een musical.

Nu moet je maar van dat genre houden, maar zelfs dan kent deze film veel zwakke punten. Dat begint al in de eerste minuten van de film, waarin de verlegen ogende Troy en Gabriella op een feestje gedwongen worden om mee te doen aan een potje karaoke en dan plotseling de sterren van de hemel zingen. Daarnaast is het leven op de lokale 'High School' totaal onrealistisch weergegeven en opstandige pubers, daar doet Disney niet aan.

De release op dvd is op zich vrij netjes, al zijn de extra's zeer beperkt en geven ze maar een beperkte blik in de keuken van deze tienermusical. Zo word je voorgespiegeld dat je een aantal dansmoves zou kunnen leren van de choreografen, maar het blijft bij een zeer korte herhaling van een aantal snelle en moeilijke passen. Houd je van gezongen sprookjes, heb je geen bezwaar tegen een heel glad verhaal en matige acteerprestaties? Dan is High School Musical misschien wel leuk om eens te bekijken, maar eigenlijk kun je deze film maar beter laten liggen.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 4 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: