Boek: Maaike Schutten - 15 Minuten

De titel van dit boek is gebaseerd op de wereldberoemde uitspraak van Andy Warhol: "In the future everyone will be world-famous for 15 minutes." Deze debuutroman van Maaike Schutten gaat over de 15 minuten van Alex (vernoemd naar Alexis, die gemene heks uit Dynasty). Het boek wordt een 'hilarische roman en een vlijmscherpe satire' genoemd. Dat vind ik wat ver gaan, maar ik heb me prima vermaakt met dit boek.

Maaike Schutten is een freelance copywriter. Ze schrijft columns, reportages en interviews voor diverse bladen, waaronder Viva, Sis en Intermediair. Daarnaast werkte ze mee aan campagnes voor KPN, Delta Lloyd en Planet Internet. Dit drukke baasje heeft een goed onderhouden en boeiende website op www.maaikeschutten.nl, waar ook columns van haar hand te lezen zijn.

15 minuten begint met een stukje van het einde, een vooruitblik waar je op dat moment nog niet zoveel mee kunt, maar die al wel intrigeert. Dat Alex met een Mini een Mercedes inhaalt, is al intrigerend genoeg overigens. Alex werkt bij een reclamebureau als account manager. Ze zit in een hippe omgeving, zonder echt mee te kunnen doen aan al dat hip-zijn. Ze verdoet haar tijd op kantoor met het surfen langs roddelsites. Als ze dan eindelijk een kans krijgt wat leuker werk te doen in één van de projecten van het reclamebureau, luidt dat het begin van het einde in. Voor een campagne voor een bank wordt de meest sexy rockzanger van dat moment ingeschakeld voor het schrijven en zingen van de bijbehorende muziek. Alex is de persoon die zijn voortgang in de gaten moet houden. Maar Dylan is wel erg aantrekkelijk en dan valt hij ook nog als een baksteen voor Alex...

Als dat de volledige verhaallijn van het boek was, konden we het wel een dertien in een dozijn-roman noemen. Maar het onverwachte en leuke deel van deze roman komt pas na de start van deze prille verliefdheid. Alex wordt als 'aanhang' zelf beroemd. Haar 15 minuten breken aan.

Ik kan het boek met de beste wil van de wereld niet hilarisch noemen. Het is op bepaalde plaatsen wel erg grappig en geslaagd. De droge humor van de hoofdpersoon (en dus ook de auteur) schetst mooie plaatjes van een onhandige Alex die ook maar per ongeluk met haar neus in de boter valt. De schrijfstijl is creatief, waarin ook af en toe het woord gericht wordt tot de lezer. Dit gaat goed mee in de humor-factor van het boek. Ik vind het jammer dat de hoofdpersoon Alex niet wat dieper is uitgelicht. Het klinkt als een persoon die ik graag wat beter had leren kennen, maar in feite is het niet mogelijk meer dan glimpen van haar op te vangen. De personages om haar heen blijven helemaal in het eendimensionale steken. Natuurlijk is het ook de bedoeling om vooral van die bijpersonages karikaturen te maken, maar toch mis ik iets. Daarnaast vind ik de 'clou' van het boek niet erg sterk. Het idee van de 15 minuten die iedereen in zijn of haar leven zal beleven, vind ik leuk uitgevoerd. De Engelse namen die op zijn oerhollands worden neergezet (Sharon=Sjerrun) vind ik grappig. Jammer dat het boek niet een iets sterker geheel is geworden, maar desondanks is het een erg leuk leesboek, met een schrijfstijl die ik toch wel graag wat vaker zal tegenkomen.

Uitgever: Uitgeverij 521 ISBN: 978 90 499 7043 7 Pagina's: 320