DVD: Frank en Frey 1 & 2

Ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van Disney Classic Frank & Frey, gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Daniel Pratt Mannix, heeft het entertainmentconcern een vervolgfilm uitgebracht, met de weinig originele titel Frank & Frey 2. Daarnaast is de originele film ook opnieuw uitgebracht, ditmaal als zogenaamde 'Special Edition'.

In Frank & Frey staat de dunne lijn tussen vriend- en vijandschap centraal. Als een vos achterna gezeten wordt door een stel jachthonden, besluit ze haar jong bij een boerderij te verstoppen. Het loopt voor de moeder niet goed af, want de jagers krijgen haar te pakken, maar het jong is in ieder geval in veiligheid. Geholpen door een grote uil, een specht en een ander klein vogeltje wordt het vosje ondergebracht bij een eenzame boerin. Daar maakt Frey, want zo wordt het welpje door de boerin genoemd, kennis met de jonge pup Frank. Ze zijn zich niet bewust van de vijandschap die hond en vos normaal kennen en worden al snel de beste vrienden. Dit tot grote tegenzin van de baas van Frank, die besluit hem een paar maanden mee te nemen en Frank opleidt tot echte jachthond. Bij terugkomst kan Frank het niet over zijn hart verkrijgen om Frey te pakken, totdat Frey per ongeluk bijna een kameraad van Frank doodt. Voor de boerin is de tijd aangebroken om Frey in de natuur los te laten, zodat de gevaarlijke buurman uit de buurt van Frey blijft, maar ook in de bossen maken Frank en zijn baas jacht op Frey. Zal de vriendschap blijven bestaan of komt er definitief een einde aan het vrije leventje van Frey?

In de vervolgfilm Frank & Frey 2 gaan we terug in de tijd. Frank en Frey zijn weer jong en nog steeds de beste vrienden. Eigenlijk is het tweede deel in geen enkel opzicht een vervolgfilm, maar eerder een heel ander verhaal met dezelfde hoofdpersonen. Frank mag van zijn baas niet mee naar het jaarlijkse dorpsfeest omdat hij nog te weinig voldoet aan de eisen die zijn baas aan hem stelt. Gelukkig weet Frey zijn grote vriend te bevrijden en gaan ze samen alsnog naar het feest toe. Daar sluit Frank echter vriendschap met een groep zingende honden, waardoor Frey zich een beetje in de steek gelaten voelt. Wederom staat hun vriendschap centraal, maar er is in dit tweede deel veel meer aandacht voor muziek.

Volgens de hoes is deze release van Frank & Frey speciaal voor het 25-jarige jubileum verbeterd ten aanzien van de vorige uitgave. Jammer genoeg is er vrijwel geen verschil te zien met de oude release, waardoor het maar de vraag is in hoeverre er echt veel aandacht is besteed aan het verbeteren van de film. Het eerste dat opvalt aan beide releases is de prachtige verpakking. Beide films zitten in een gewone kleurrijke keepcase, maar zijn elk verpakt in een schitterende sleeve, wat de dvd een luxe uitstraling geeft.

Qua extra's heeft Disney bij beide films weer erg hun best gedaan. Bij Frank & Frey verschillen de extra's niet heel erg van de vorige release, waardoor het niet de moeite is om deze dvd te kopen als je de film al eerder op dvd hebt aangeschaft. Naast een 'making of' en een fotogalerij bevat de disk een aantal korte tekenfilmpjes (helaas niet ondertiteld!), een simpel spelletje en een soort videoclip. Ook bij de dvd van het tweede deel zijn er weer een aantal extraatjes toegevoegd, waarbij de nadruk ligt op de muzikale kant van het verhaal en bevat ook deze disk een korte extra tekenfilm (ook hier niet ondertiteld). Hierbij zijn de extra's vooral geschikt voor de wat jongere kijkers.

De nieuwe uitgave van Frank & Frey is alleen aanschafwaardig als je de film nog niet op dvd in je collectie hebt. De film is bijzonder kleurrijk en het verhaal is echt hartverwarmend. De schier onmogelijke vriendschap tussen jachthond en vos is echt vertederend, wat er samen met de mooie tekeningen voor zorgt dat de film een echte Must-See is. De vervolgfilm is qua verhaal minder sterk, erg gericht op de muzikale kant en vooral gericht op het jongere publiek. Beide dvd's zijn prachtig verpakt en beschikken over een nette hoeveelheid extra's, wat de aanschaf zeer aantrekkelijk maakt. Heb je het eerste deel al in huis, dan kun je deze heruitgave gerust laten liggen, het predikaat 'Special Edition' is hier helaas te enthousiast. Alhoewel het tweede deel qua uitstraling erg lijkt op de eerste film en het verhaal wederom hartverwarmend is, is deze vooral geschikt om de kinderen mee zoet te houden.

Label: Disney Releasedatum: 4 april 2007 Kijkwijzer: