CD: MSTRKRFT - The Looks

Om een dance-zaal uit zijn dak te laten gaan is tegenwoordig niet veel voor nodig. Een paar opvallende drones, een stampende bassbeat en wat synths of loopjes uit ProTools zijn genoeg om halve volksstammen in beweging te brengen. Tiga deed dit vorig jaar ook Lowlands: met een ontzettend slecht, echoënd en saai geluid dat van het tentzeil afketste en met elkaar resoneerde kreeg hij de tent nog aan het dansen. Er is niks meer voor nodig dan een paar stampende beats en enkele herkenningspuntjes, dan zijn sommige geesten snel tevreden. Dat het allang geen kunst meer is om dit soort electromuziek te maken weet iedereen, maar wat onderscheidt dan nog het kaf van het koren? MSTRKRFT is ook een electroband die zich met het album The Looks tracht te profileren als koren.

Jesse F. Keeler begon al met wat minpunten bij dit album. Hij is namelijk verantwoordelijk voor het einde van Death From Above 1979. Een band die energieke rock 'n roll verdraaide met disco. JFK koos zijn heil in het land der elektronica samen met zijn studiomaatje AL-P en blies DFA '79 op. Om dit te flikken moet je natuurlijk wel met een waardig album terug komen en geen hersenloos stamp-cdtje afleveren. JFK is hier gedeeltelijk in geslaagd, maar om nu te zeggen dat dit de kwaliteit van DFA '79 overstijgt, nee.

Toch levert het duo hier een dansbaar geheel af met enkele interessante electrotoevoegingen, met de voetnoot dat het wel eens te langdradig en saai wordt zoals bij zoveel stampmuziek. De muziek schurkt tegen Daft Punk en Chemical Brothers aan, maar haalt in het algemeel niet datzelfde niveau. Het met vocoder doordrenkte Easy Love laat vrolijke electro horen à la Daft Punk. Maar het pretentieloze She's Good For Business laat het snel opgebouwde krediet als een kaartenhuis in elkaar storten en klinkt gewoonweg dom. Het overheersende eighties retrogeluid creëert helaas een overload en leidt tot een intentieloos geluid. Gelukkig trekken de heren dit alles enigszins recht met andere tracks waarin het punkrock verleden van JFK nog een beetje naar voren komt en de rauwere tonen soms de boventoon voeren. Street Justice bijvoorbeeld is energieker en melodieuzer. Maar het is allemaal niet genoeg om dit album als koren te gaan bestempelen.

Label: PIAS Releasedatum: 5 februari 2007