CD: Kiko Loureiro - Universo Inverso

In de Braziliaanse metalband Angra doet Kiko Loureiro heel andere dingen met zijn gitaar dan op deze instrumentale solo-cd. Universo Inverso klinkt ook heel anders dan zijn eerste solo-cd, No Gravity uit 2005. De scheurende gitaren die Loureiro op de Angra-albums en op No Gravity bedient, zijn spoorloos op deze tweede solo-cd. Het ziet ernaar uit dat hij een andere weg is ingeslagen, die van de instrumentele fusion.

Kiko Loureiro wordt gezien als één van de belangrijkste musici in zijn veld. Hij is zich vanaf zijn elfde levensjaar al in muziek aan het ontwikkelen. Op zijn dertiende pakte hij de elektrische gitaar in zijn handen en drie jaar later was hij al met twee bands aan het optreden. Dankzij zijn niet te stoppen groei als gitarist en componist wordt hij wereldwijd gerespecteerd en gekend. Hij is als gastmuzikant op enorm veel cd's te vinden en maakt zelfs instructie-dvd's voor gitaristen. Daarnaast zijn gitaarfabrikanten erop gebrand zijn naam te kunnen koppelen aan hun modellen. Loureiro is regelmatig te zien op de covers van gitaarbladen en hij schrijft columns over zijn vakgebied. Sinds zijn negentiende speelt hij bij Angra. Inmiddels is dit wonderkind 34 en in het bezit van een indrukwekkende carrière. Het schijnt dat alles wat hij aanraakt in goud verandert.

Met Universo Inverso gaat Loureiro terug naar de invloeden uit zijn jeugd, de Braziliaanse, klassieke en jazzmuziek die deel uitmaken van zijn achtergrond en technische ontwikkeling. Het heeft een ingetogen album als gevolg. De tien nummers op de cd doen niet voor elkaar onder, maar rijzen ook niet boven elkaar uit. Het is een stabiele, bijna opgewekte verzameling van virtuoze gitaarriedels. Af en toe waan je je in een jazzy salon, zeker als de ondersteunende pianopartij die klank ondersteunt. Vier van de nummers zijn geschreven door de pianist die op deze cd meewerkt, Yaniel Matos. De andere zes zijn van de hand van Loureiro. Dat het anders is, wil niet zeggen dat het minder goed is. Je moet er alleen wel even flink aan wennen. Of je moet Angra en het meeste van zijn voorgaande werk helemaal niet kennen. Want als je zonder verwachtingen naar dit album luistert, is het prima luistermateriaal.

'Prima' klinkt natuurlijk niet extreem positief en dat ben ik ook niet. Alhoewel Loureiro je met zijn gitaartechnieken verbijsterd achterlaat, vind ik de cd een beetje saai. Het heeft toch wel een hoog gehalte 'achtergrondmuziek'. Hier en daar klinkt een nummer zelfs als een soundtrack voor een hippe tv-serie. Veel van de melodielijnen zijn erg catchy, maar ik vind het geheel wel erg tam en licht.

Label: FUEL Records Releasedatum: 23 maart 2007