CD: RTX - Western Xterminator

Jennifer Herrema vormde van 1987 tot 2001 de band Royal Trux met Neil Hagerty (tevens haar partner). Herrema brengt nu zonder Hagerty, maar met de twee jonge muzikanten Nadav Eisenman en Jaimo Welch (en nog een paar anderen) cd's uit voor Drag City onder de naam RTX (afkorting van Royal Trux). Western Xterminator is, na Transmaniacon in 2004, het tweede album van deze band. In eerste instantie heb je niet direct in de gaten dat de zang door een vrouw gedaan wordt. Het is een beetje een mix tussen de snerpende stem van Axl Rose en de nasale van Nanny Fran Fine (tv-serie The Nanny). Jennifer Herrema, inmiddels niet meer aan de drugs, is een geval apart.

In eerste instantie slaat het nergens op, die herrie die je kamer in schalt. Het is zo onconventioneel dat je even een deurtje in je brein open moet zetten om het te kunnen waarderen. Toch is het tegelijkertijd gewoon ouderwetse hardrock. Het is dramatisch en over-the-top. Agressief en geinig. Het is een vreemde mengeling van stampende rock en krijsende metal.

Het eerste nummer, de titelsong van de cd, heeft een slepend, dronken geluid. Fluiten en rustige gitaren vergezellen een kreunende Herrema. Het blijft niet zo rustig. Met het nummer Balls to Pass snerpen de gitaren lekker mee. De zang heeft zeker op dit nummer een sterk Axl Rose-gehalte. De muziek op deze cd geeft, ondanks al die verschillende klanken, toch een heel eigen identiteit weer. Wo-Wo Din gaat na een kalme intro heerlijk op de metaltour. Headbang-materiaal. Uiteraard bevat het album ook wel wat mindere nummers. Maar als er dan een Knightmare & Mane tussendoor komt, gaat de volumeknop fijn weer wat verder open. Dit ballad-achtige wordt weer opgevolgd door het snellere Restoration Sleep en het nog snellere Last Ride. We sluiten af met het wat psychedelische Rat Will Kill.

Een vreemde cd, maar toch erg leuk. Zeker in een kroeg waar je al fijn wat aan de bar gehangen hebt. Scherpe gitaren, een wat minder aanwezige, maar stabiel doordreunende drum en die aparte stem van Herrema, die alles behalve zuiver is. Je moet er even voor in de stemming zijn, maar verdorie, wat is het dan lekker.

Label: Drag City Records Releasedatum: 12 maart 2007