DVD: Twin Peaks seizoen 2

Zonder Twin Peaks zou ons huidige tv-serie aanbod maar schaars en saai zijn. Geen Desperate Housewives, X-Files, Lost, Six Feet Under of andere hedendaagse kwaliteitsserie. Geen enkele andere serie is van zoveel invloed geweest als deze creatie van David Lynch. Twin Peaks is, zogezegd, de moeder der (cult) tv-series. En met de komst van seizoen twee op dvd hebben liefhebbers een goed excuus om een weekendje op de bank te hangen.

Twin Peaks zorgde zo'n zeventien jaar geleden voor duizenden vastgekluisterde kijkers elke zondagavond. Iedereen wilde weten wie Laura Palmer had vermoord. Bedenker en maker van de serie David Lynch was in eerste instantie niet van plan om bekend te maken wie het had gedaan. "Who shot L.P?" moest voor altijd een geheim blijven. Onder druk van de productiemaatschappij zwichtte Lynch echter en maakt hij halverwege het tweede seizoen al bekend wie de dader was. Veel kijkers bleven verbaasd achter, en keerden de serie de rug toe. Dat terwijl de serie zo immens succesvol was slechts maanden daarvoor.

In Twin Peaks gaat FBI rechercheur Dale Cooper op zoek naar de moordenaar van Laura Palmer. In het plaatsje Twin Peaks vlakbij de Canadese grens in de staat Washington blijkt niets te zijn wat het lijkt. De altijd zo vriendelijke hoteleigenaar bezit een hoerenhuis over de grens; de sheriff heeft een affaire met een getrouwde vrouw; en de onschuldig uitziende receptioniste van het politiebureau blijkt mogelijk zwanger te zijn van één van haar twee vrijers. Dale Cooper is niet je doorgaande normale speurneus. Hij heeft visioenen 's nachts en krijgt hulp van een vriendelijke grote reus die alleen aan hem verschijnt. Dale krijgt in zijn zoektocht hulp van de sheriff en enkele deputies, en komt tijdens het zoeken in de meest vreemde situaties terecht.

De serie bereikte over de jaren een enorme cultstatus. De beroemde arthouse regisseur David Lynch (Mulholland Dr., Blue Velvet) en Hill Street Blues-schrijver Mark Frost bedachten de serie begin 1990. Lynch' enorme cinematografische ervaring en visie bleek in combinatie met Frosts sterke narratieven een killercombinatie. De mooie, bijna Hitchcockiaanse shots en karakters zorgden ervoor dat ook filmkenners ineens zwichtten voor tv. Twin Peaks had alles: drama, horror, romantiek, comedy, maar boven dat alles draaide de serie om suspense. De spanning was werkelijk om te snijden af en toe. De serie deed je op het puntje van je stoel zitten. En wonderbaarlijk genoeg doet'ie dat nog steeds.

Nog altijd is Twin Peaks actueel en lijkt bovendien tijdloos te worden. Want de serie heeft cinematografisch alle karaktertrekken van een film, alleen gehakt in stukken van vijfenveertig minuten. Verbazingwekkend is het dan ook dat het tweede seizoen van de serie nu pas op dvd is verschenen. De zesdelige dvd-box biedt behoorlijk wat extra's. Zo zijn er interviews met regisseurs en hoofdrolspelers toegevoegd, en ook de 'lady-log intro's'. Deze intro's maakte Lynch zelf ooit om de serie weer interessant te maken voor de kijkers die waren afgehaakt na de bekendmaking van de moordenaar op Laura Palmer. Het mocht niet baten helaas, maar het is wel een leuke toevoeging in de box. Vooral de interviews met de hoofdrolspelers, onder wie Kyle MacLachlan en Lara Flynn Boyle, zijn erg leuk om te zien. Verder staat er nog zeldzaam archiefmateriaal op de serie van het officiële Twin Peaks-magazine "Wrapped in Plastic", zijn alle scènes schitterend digitaal remastered, en wordt er uiteraard gebruik gemaakt van interactieve menu's.

Ondanks dat de serie een beetje verloren lijkt halverwege het tweede seizoen, is het absoluut de moeite waard om alles nog een keertje opnieuw te zien. De extra's zijn vooral interessant voor de fans; wat je absoluut bent na het (weer) zien van alle afleveringen Twin Peaks. Een musthave voor alle liefhebbers van tv-series.

Label: Paramount Pictures Releasedatum: 5 april 2007 Kijkwijzer: Waardering: