DVD: Flushed Away

Het succes van Aardman Animations begon in 1989, toen Nick Park het Oscarwinnende filmpje 'creature comforts' maakte. Velen zullen Aardman kennen van 'Wallace & Gromit' en 'Chicken Run', met de kleifiguren met typerende gelaatstrekken. Eind vorig jaar maakte deze studio samen met Dreamworks de film Flushed Away, die nu op dvd verschenen is.

De verwende rat Roddy leeft een relaxed en vooral luxe leventje in een penthouse. Wanneer rioolrat Sid per ongeluk bij hem in huis belandt, spoelt deze Roddy door de wc, waardoor hij in het riool onder Londen terecht komt. Trachtend weer naar huis te komen loopt Roddy de pittige en ondernemende Rita tegen het lijf die met haar bootje Jammy Dodger door de riolen vaart. Rita vecht tegen de gevaarlijke pad Toad, die een hekel heeft aan alle knaagdieren en hen dan ook zo snel mogelijk uit de weg wil ruimen. Roddy besluit Rita hiermee te helpen, op voorwaarde dat zij hem weer naar huis brengt. Samen gaan ze de strijd aan met Toad en zijn twee hulpjes Spike en Whitey, om de ratten in het riool te redden van hun ondergang. Een uitgebreide review over deze film vind je hier.

Deze dvd release is werkelijk – heel toepasselijk – overspoeld met extra's. Naast de film in het Engels, Nederlands en Vlaams, staan er op de dvd commentaar van de makers, diverse trailers, spelletjes en making of's. Erg leuk zijn de tutorials om zelf een slak te maken van klei, of om Roddy te tekenen. Ook de korte amusante videoclips met zingende slakken in de hoofdrol zijn de moeite van het bekijken waard en menig kind zal het leuk vinden om te dansen op de liedjes uit de film, die in een jukebox bij elkaar gebracht zijn.

Net zoals dat de film leuk is voor zowel jonge als oudere kijkers, zijn de extra's dat ook. Wanneer je de dvd in je pc doet, kunnen er weer andere spelletjes gespeeld worden en zijn er een hoop dingen die je uit kunt printen. Zo kun je je eigen dambord maken, briefpapier, kleurplaten en kaarten uitprinten en zijn er leuke vingerpoppetjes die je in elkaar kunt vouwen. Naast de printables is er ook een aparte slakkenafdeling met het spelletje Slug-a-thon, ringtones voor je mobiel en een virtuele slak die je moet verzorgen.
Deze slakkenafdeling valt overigens wel iets tegen, het spelletje is wat simpel en de virtuele slak wil alleen maar boter, kaas en eieren met je spelen. Een groot minpunt van al deze extra’s is dat ze niet vertaald zijn naar het Nederlands, terwijl de meeste spelletjes e.d. voor kinderen bedoeld zijn. Maar dat mag de pret niet drukken, want stiekem is het toch wel leuk om de spelletjes met je kinderen mee te spelen. Deze dvd is het kopen waard, is het niet voor de film dan wel voor de overvloed aan leuke extra’s die erop staan.

Label: Paramount Home Entertainment Releasedatum: 15 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: