Film: Shut Up & Sing

De Dixie Chicks, wie kent ze niet. Nou ja, ik niet voordat ik deze film had gezien en ik ben vast niet alleen. Dus een kleine introductie lijkt me op zijn plaats. De Dixie Chicks begonnen als een viertal in 1989. Martie Maguire, Emily Robinson, Laura Lynch en Robin Lynn Macy vormden de eerste formatie van de groep. De muziek die ze toen speelden was vrij traditionele country. Hoewel er wel veel positieve geluiden te horen waren over de muziek, was er in de beginjaren weinig commercieel succes. Robin Lynn Macy verliet de groep in 1992 en de Dixie Chicks gingen verder als trio. Maar ook in die formatie kwam er geen doorbraak. De ommekeer kwam in 1995 toen de enige overgebleven leadzangeres Laura Lynch werd vervangen door Natalie Maines en Sony de Chicks contracteerden. In 1997 haalde de single "I Can Love You Better" een top-10 notering in de country charts en vele singles hierna deden hetzelfde. Het album "Wide Open Spaces" dat rond die tijd werd uitgegeven bleek zelfs zo goed te verkopen dat het een plaatsje veroverde in de best verkochte 50 albums in de Amerikaanse geschiedenis. Het succes bleef sindsdien komen en de Dixie Chicks zijn heden ten dage dan ook de best verkopende vrouwengroep met meer dan 30 miljoen verkochte albums. Toch ging niet alles van een leien dakje. In 2003 belandden de Chicks in een politieke controverse, dat tevens dienst doet als rode draad in de documentaire Shut Up & Sing.

Plaats van delict is een club in Londen tijdens een concert van de Dixie Chicks. Natalie zegt tussen de liederen door dat ze de komende inval op Irak afkeurt en dat ze zich schaamt dat president George W. Bush uit Texas komt. Op de concertbeelden kwam dit alles vrij onschuldig over, maar nadat de Amerikaanse media deze quote opving, werd het allemaal een stuk serieuzer. In de Verenigde Staten werd het uitgelegd als een gebrek aan loyaliteit en een persoonlijke aanval op de president. Ze werden als een stel landverraders neergezet. De gevolgen voor de Dixie Chicks zijn groot, zo groot dat de nog grotere naamsbekendheid weinig positiefs oplevert. Ze worden compleet geboycot en uitgespuugd door het volk. Zie dan nog maar eens om succes te hebben.

Hoewel niet eens meer verrassend in een land als de Verenigde Staten, blijft het verbijsterend om te zien dat zoiets gebeurt. Een land dat zo trots is op zijn "vrijheids van meningsuiting" en er dan zo mee omgaat. De documentaire richt zich op de drie jaar die volgen na de controversiële uitlating van Natalie. In de roerige periode is er een persoon die erg belangrijk is voor de Dixie Chicks, de manager. Hij probeert de vrouwen zo goed mogelijk door de controverse heen te loodsen en denkt er niet aan om de groep in de steek te laten. We krijgen een vrij open beeld van de beslissingen die worden genomen en hoe deze tot stand komen. Er zijn echter weinig goede beslissingen mogelijk tegen zo een heksenjacht en we zien dan ook veel acties van de Chicks verdraaid worden.

De moeizame en oneerlijke strijd tegen een heel volk wordt goed weergegeven en tussendoor krijgen we ook wat inzicht op persoonlijk vlak van de vrouwen. De echtgenoten, de kinderen, de muziek en hun onderlinge band met elkaar komen allemaal aan bod. Dat de groep een erg hechte band vormt is al snel duidelijk. Als je één van de Chicks vlak voor een concert geëmotioneerd hoort zeggen dat ze haar hele carrière zou opgeven als Natalie niet meer verder wil door alle commotie, zal je geen moment twijfelen aan de oprechtheid ervan. Tot op heden houden ze het nog steeds vol en ze lijken gelukkig weer in wat rustiger vaarwater te zijn gekomen. Uiteraard wordt dit alles aangevuld met concertfragmenten, muziek en hier en daar wat inzicht in de werkwijze van de dames. De documentaire wordt overigens niet chronologisch verteld, maar schakelt veelvuldig heen en weer tussen de eerste anderhalf jaar en de laatste anderhalf jaar. Het wordt duidelijk aangegeven, dus veel verwarring zal er niet zijn.

Shut Up & Sing is een goede documentaire en ook aan te raden voor mensen die helemaal niks hebben met de Dixie Chicks of de muziek.

Label: A-Film Releasedatum: 29 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: