CD: Sanctity - Road To Bloodshed

Sanctity heeft al een aardige naam op weten te bouwen, dat mag ook wel natuurlijk als je bijna tweehonderd optredens in een jaar achter de rug hebt vóór ook maar een CD uit te brengen. Megadeth frontman Dave Mustaine zag de band tijdens een show en nodigde ze direct uit voor een vaste plek op de tweede editie van zijn Gigantour. Matthew Kiichi Heafy van Trivium was zo onder de indruk dat hij de band heeft geholpen bij het verkrijgen van een platencontract. Grote namen zou je zeggen, maar hoe klinkt het?

Een stevig tempo, gierende gitaren en een brullende stem die je hier en daar op een hoog powermetal gilletje kunt betrappen. Zanger en gitarist Jared MacEachern zong niet voor niets als kind in een kerkkoor en daar wil hij graag iets van laten horen. In de twaalf tracks van Road To Bloodshed horen we dat de band beïnvloed is door de classic/trash metal van Megadeth, Metallica en Slayer. Toch is de muziek geen directe oldschool rip-off. Ze hebben een eigen stijl neer weten te zetten - hetzij niet in een geheel muzikaal vernieuwend jasje, wel echter in een ánder jasje (let op het verschil). Het gitaarwerk is technisch in orde en afwisselend hamerend en melodisch. Tekstuele hoogstandjes hoef je alleen niet te verwachten, het eerste nummer gaat bijvoorbeeld over het zetten van een tatoeage.

Waar bands van de oude garde binnen een CD nog wel eens gevarieerde nummers weten te brengen klinkt Road To Bloodshed erg eentonig. Veel nummers lijken op elkaar, zowel qua melodie en ritme als gevoel. Om een voorbeeld te noemen wordt er in twee nummers geprobeerd een sfeer neer te zetten door een kort gedeelte alleen de drums, bass en clean vocals te laten horen. Een leuk truckje, maar wanneer je veel van dezelfde composities gebruikt wordt het allemaal eenheidsworst. De regel lijkt ook te zijn dat net na de helft van íeder nummer een solo hoort te komen en veel drumwerk zit ongeveer in hetzelfde tempo. Sanctity zelf zegt het liefst tijdloze muziek te maken maar of ze dat ook maken is maar de vraag...

Toch benieuwd? Beluister dan hun MySpace. Of bekijk ze op 1 mei in de Melkweg of 2 mei in 013 waar ze samen met Annihilator in het voorprogramma van Trivium staan.

Label: Roadrunner Records Releasedatum: 9 april 2007