DVD: Kept and Dreamless

"Ik wilde dokter worden, maar kwam niet verder dan patiënt. Ik besloot nietsnut te worden."

In twee zinnen omschrijft de drugsverslaafde moeder Florencia (co-regisseuse Vera Fogwill) haast alle personages in het Argentijnse drama Kept and Dreamless (Las Mantenidas Sin Suenos), in 2005 genomineerd voor de Tiger Award op het International Film Festival Rotterdam. De moeder-kind relatie staat in dit debuut van multitalent Martin Desalvo centraal. Eugenia, de vroegrijpe dochter van Florencia, zorgt meer voor haar moeder dan andersom. Haar oma kan het niet meer aanzien hoe haar slimme dochter haar lichaam verkoopt en verziekt en Eugenia verwaarloost. De buurvrouw spaart al jaren om haar kinderen in Europa te bezoeken, en Eugenia's andere oma wordt uit haar huis gezet.

Misère alom dus, maar gelukkig is er voor een lichte toon gekozen. Momenten van verdriet worden afgewisseld met liefdevolle scènes tussen Eugenia en haar moeder. Ondanks hun luiheid en uitzichtloze bestaan lijken alle personages toch nog zo hun dromen en idealen te hebben. De gefragmenteerde narratieve structuur en de mix tussen realisme en absurdisme hebben als doel de ellende enigszins dragelijk te maken. Daar slaagt de film dan ook in, maar het heeft ook zo zijn nadelen.

Het afwijken van het realisme lijkt een goede keuze, maar vooral het acteerwerk schiet te ver door. De personages worden archetypes, wat het idee geeft dat je naar een Argentijnse soap aan het kijken bent. Vervreemding van de emotionele lading is het gevolg, en dat is zonde. De prachtige scènes die nog volgen verliezen hun kracht.

Het is een nobel streven van het IFFR om via de Tiger Releases debuutfilms een kans op dvd te geven, en Kept and Dreamless is ook zeker geen slechte film. Maar het feit dat de film naast de prijzen in Rotterdam greep zegt al genoeg. Een aardig debuut, maar niet uitzonderlijk.

Label: Tiger Releases Releasedatum: 19 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: