DVD: C.R.A.Z.Y.

25 december 1960. Zachary Beaulieu wordt geboren als vierde jongen in een gezin van vijf. De Beaulieu-familie is een heel gewoon gezin, met een liefhebbende moeder en een norse vader die trots is op zijn zonen. Het is het begin van een mooie kindertijd, waar Kerstmis en verjaardagen elkaar opvolgen, en vader eindeloos zijn favoriete Aznavour-solo "Emmène-moi (au bout de la terre)" zingt. Maar dit alles blijft helaas niet duren.

Zac verandert van een kleine jongen in een adolescent en zijn leven wordt gevuld met muziek, protest en humor. Hij is op zoek naar zijn identiteit, terwijl hij ondertussen er alles aan doet om toch maar de aandacht van zijn vader te behouden.

Het kan bijna niet anders of de regisseurs moeten kinderen van de jaren '70 zijn. Het verhaal heeft op zich niet zo heel veel om het lijf: in zijn basale eenvoud is het een chaotische familiechronologie, waarbij met enorme zevenmijlslaarzen het verhaal van de hoofdpersoon gevolgd wordt. Alsof het een retrospectief is, volgen we alle belangrijke momenten die hem vormen. Een verhaal over acceptatie en de verhouding met zijn vader, is er dan toch meer dan in eerste instantie lijkt? Het is voornamelijk de wijze van vertellen die bijzonder is. Muziek neemt een belangrijke plaats in, maar bovendien wordt de film in een waas verteld. Alsof de kijker stoned is.

Er wordt gespeeld met beeld, geluid en tempo. Doordat in aanvulling daarop de hoofdrolspeler het verhaal vertelt als ware hij uit zichzelf getreden (door de ik-vorm te hanteren), krijgt de film bovendien soms een surrealistisch trekje over zich. Kortom: het is misschien wel een simpel verhaal, maar het is op erg ingewikkelde en ingenieuze wijze vormgegeven. Heel consequent en tot het uiterste doorgezet.

C.R.A.Z.Y. is daarmee een film die vooral filmliefhebbers zal aanspreken. Dat klinkt heel erg voor de hand liggend, maar het is vooral de vorm die bijzonder is, en aanspreekt: snel geschoten en gemonteerd, met aandacht voor detail en een kernachtig geheel van sfeer en klank. Met een plotseling, kort, maar mooi einde.

Helaas zijn de extra's marginaal: wat trailers en een 'making of', welke wat schril tegenover de film afsteekt. Ik had graag wat meer over de inspiratie en de denkbeelden van de makers gezien, maar in plaats daarvan gaat het vooral over de techniek. Als film vier sterren, als dvd-uitgave drie sterren.

Label: A-film Releasedatum: 5 april 2007 Kijkwijzer: