DVD: Children of Men (S.E.)

We schrijven het jaar 2027, onze cynische held Theo (Clive Owen) loopt door de grauwe straten van London. Alle televisieschermen melden het nieuws van de moord op baby Diego, de jongste mens ter wereld. Sinds 2008 is er geen kind meer op aarde geboren, chaos overspoelt sinds die omslag de planeet. Alleen de Engelse totalitaire regering weet nog redelijk te overleven door het opsluiten van duizenden vluchtelingen. Alle hoop lijkt verdwenen, terroristische aanslagen en anarchisme zijn aan de orde van de dag. Totdat Kee, een fugi (refugee), zwanger blijkt te zijn.

Subheader

Theo is de archetypische antiheld die Kee het land moet zien uit te smokkelen. Hij drinkt overdag, heeft overal schulden en zelfs gezien zijn verleden als politiek activist kan de huidige situatie hem gestolen worden. Zijn ex-geliefde Julian (Julianne Moore), leider van de 'terroristische' groepering de Fishes, weet hem uiteindelijk toch over te halen een onmogelijke tocht langs checkpoints, vluchtelingenkampen en opstanden te ondernemen. De ideologie die je aanhangt doet er niet toe, lijkt het verhaal (naar de roman van P.D. James) ons te willen vertellen, als je maar het goede doet.

Cinematografisch is Children of Men niets minder dan een meesterwerk. Het gebrek aan kleur, lange shots en de documentarische manier van filmen zetten een verbluffende desolate sfeer neer. Het is gek genoeg het realisme dat dit sciencefiction-drama tot grote hoogte doet stijgen. Het art-departement verdient een eervolle vermelding. Of het nou tanks, het ministerie van kunst of een afgebrokkeld met graffiti bespoten muurtje op de achtergrond zijn, het ziet er allemaal geweldig uit. Clive Owen speelt zijn beste rol tot nu toe en weet het verhaal de menselijke factor mee te geven waar het de meeste sci-fi films aan ontbeert. Net als Y tu mamá también(2001) is dit weer een aangrijpend kunstwerkje van de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón. En ondanks de filosofische achtergrond, dankzij de actie ook nog eens toegankelijk voor een groot publiek. Dat bleek wel uit de succesvolle bioscooprelease.

Subheader

De 2-disc Special Edition doet gelukkig recht aan de kwaliteit. Zoals te verwachten zijn er een aantal korte making-of's en deleted scènes te vinden. Maar wat een aankoop echt de moeite waard maakt is de korte documentaire die Cuarón maakte over een aantal thema's uit de film. Verschillende filosofen en wetenschappers geven hun visie op de toekomst en het heden. Want ook al speelt Children of Men zich af in 2028, de parallellen zijn duidelijk. Ook nu worden vluchtelingen opzoek naar een betere toekomst opgesloten in gevangenissen en blijft de scheidslijn tussen vrijheidstrijder en terrorist vaak onduidelijk. Children of Men is een prachtig geëngageerd actiedrama dat het verdient om gezien te worden, helemaal met zo'n mooie dvd-release.

Label: Universal Releasedatum: 29-03-2007 Kijkwijzer: