DVD: The Closer

Het is niet altijd even makkelijk om wat nieuws te bedenken. Zeker als je een politieserie op de buis wilt brengen, moet je flink je best doen om origineel uit de hoek te komen. De Amerikaanse serie The Closer wijkt eigenlijk maar op twee punten af van het clichébeeld van de politieserie, maar is toch verrassend. Allereerst is er de opvallende hoofdpersoon: Brenda Johnson (Kyra Sedgwick). Ze is blond, praat met een afschuwelijk zuidelijk accent en lijkt in niets op de leden van haar team. Het tweede is haar bijzondere manier om verdachten te laten bekennen. Haar verhoortechnieken lokken de daders uit de tent en doen de grijze muizen op het politiebureau versteld staan. De serie is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Brenda Johnson is een opvallende verschijning op het centrale politiebureau van Los Angeles. Alhoewel ze in de kleurrijke stad wel wat gewend zijn, zijn de leden van een nieuw opgerichte moordafdeling vreselijk ouderwets. Ze moeten eigenlijk maar niets hebben van een betweterige nieuwe baas, zeker als de mannen hun meerdere moeten erkennen in een vrouw. Het valt voor Brenda dan ook niet mee om haar team volledig met haar mee te laten werken, maar beetje bij beetje lijkt ze te worden geaccepteerd. De nieuwe afdeling moet de moeilijke moordzaken zien op te lossen; zaken waarbij vooraanstaande stadsbewoners of bekende Amerikanen betrokken zijn. Naast de ingewikkelde onderzoeken is er veel aandacht voor de wijze waarop Brenda haar verdachten aan een verhoor onderwerpt. Ze lijkt met ze te sympathiseren, stelt zich soms op als een vertrouweling, maar weet altijd op het juiste moment de persoon tegenover haar klem te zetten.

Een nadeel aan The Closer is de overeenkomst met de Nederlandse serie Baantjer: het bruine café waar De Cock altijd plotseling doet beseffen dat hij het bij het verkeerde eind heeft. Nu heeft Los Angeles geen bruine kroeg en neemt Brenda zeker niet elke avond een jenevertje, maar telkens is er zo rond 2/3e van de aflevering een plotseling besef bij Brenda dat ze bij een bepaald iemand aan moet kloppen. Het zorgt ervoor dat je als kijker al vanaf het begin weet dat de meest voor de hand liggende dader het niet gedaan heeft. De telkens voorbij komende subtiele aanwijzingen die je vanaf de eerste minuut tegenkomt maken het oplossen van de moord zelfs voor de kijker soms een eitje. Toch heeft de serie nog een merkwaardige troef om de kijker geboeid te houden. Ondanks dat Brenda nooit echt heel erg sympathiek wil worden, soms best wel eens over de schreef gaat qua verhoortechnieken en je je soms rot ergert aan haar snerpende stem weet ze je toch op een bepaalde manier in te palmen. Net als bij de chauvinistische mannen in haar team blijkt dat zelfs de grootste schreeuwlelijk toch een klein hartje heeft.

De release op dvd is vrij netjes. De dertien afleveringen van het eerste seizoen van The Closer zijn uitgebracht op vier schijfjes in twee slimcases, die op hun beurt in een kartonnen hoes zitten. Behalve alle afleveringen bevat de release ook een aantal verwijderde scenes, maar die zijn niet echt noemenswaardig.

The Closer is een originele serie die het bekijken zeker waard is. Het duurt even voordat de serie echt op stoom komt en je een beetje sympathie krijgt voor de hoofdrolspeelster, maar dat komt na een paar afleveringen vanzelf goed. De moorden in de serie zijn niet allemaal even moeilijk op te lossen, zeker omdat de afleveringen allemaal zo'n beetje hetzelfde pad volgen. Er is veel aandacht besteed aan de mix van politiewerk en privéleven, waardoor de serie nergens ontspoort.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: