DVD: Passion d'Amour

Een van de bekendste en meest productieve Italiaanse cineasten is regisseur Ettore Scola. In veertig jaar draaide hij evenzoveel films. De bekendste namen van hem zijn Brutti Sporchi e Cattivi en Una Giornata Particolare. In 1981 maakte hij Passione d'amore, in het Frans: Passion d’Amour, een harstochtelijke maar duistere film die sinds eind januari uit is op dvd.

Het is 1862. De jonge kapitein Giorgio Bacchetti (Bernard Gireaudeau) heeft een hartstochtelijke relatie met Clara, een mooie, maar getrouwde vrouw. Dan slaat het noodlot toe. Giorgio wordt overgeplaatst naar een garnizoen aan de grens, waar hij onder een kolonel (Massimo Girotti) moet gaan dienen. Aan de eettafel blijft echter regelmatig één plaats vrij. Deze plaats blijkt aan Fosca toe te behoren, de ziekelijke nicht van de kolonel, die zich aanvankelijk op haar kamer schuil houdt.

Giorgio raakt steeds benieuwder naar deze mysterieuze Fosca, over wie de kolonel toezicht heeft. Wanneer boven opeens haar ijselijke gegil te horen is, raakt Giorgio steeds meer van streek, en is de toon van de duistere film definitief gezet. Zeker wanneer Giorgio haar ontmoet, want behalve erg ziekelijk is Fosca ook nog eens zo lelijk als de nacht, en in niks te vergelijken met Giorgio's minnares Clara.
Fosca is in één klap verliefd op Giorgio, terwijl hij op zijn beurt niks van het magere, lelijke schepsel wil weten. Fosca is echter erg standvastig en blijft zich aan hem opdringen. Nadat ze voor de zoveelste keer hysterich instort, adviseert de dokter Giorgio om zich over Fosca te ontfermen, hoe moeilijk dat ook is. Hoewel Giorgio aanvankelijk zijn ondankbare taak wil ontlopen, raakt hij onbewust steeds meer betrokken in het fatale spel dat Fosca met hem lijkt te spelen...

De film, die 113 minuten duurt, komt qua beeld en geluid helaas erg gedateerd over. De film staat wel in 1.85:1 op de DVD, maar niet anamorf. De kleuren zijn soms flets, en eentonig. Ook kun je de film niet full-screen bekijken, omdat dan de onderste regel van de ondertiteling wegvalt. Qua geluid is deze DVD-versie eveneens niet optimaal: Dolby Digital 2.0 op monotrack, en "op zijn Italiaans" nagesynchroniseerd. Alleen de meest essentiële geluiden zijn te horen, en dat is helaas meestal alleen het gekrijs van Fosca, dat behalve beangstigend soms wel érg 'over de top' overkomt.

Extra's ontbreken verder ook, dus deze release zal alleen de liefhebbers aanspreken. Er is simpelweg te weinig moeite gedaan om een nieuw publiek aan te boren, en hoewel Passion d'Amour absoluut geen slechte film is, is drie sterren meer dan voldoende voor de wat matige release.

Label: Paradiso Home Releasedatum: 25 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: