CD: Iain Archer - Magnetic North

Paul McCartney, Eric Clapton, Robbie Williams, Amy Winehouse en Iain Archer. Wat deze mensen gemeen hebben? Ze hebben de prestigieuze Ivor Novello Award gewonnen in hun carrière voor songs die ze hebben geschreven en gecomponeerd. Archer won 'm in 2005 omdat hij met Snow Patrol de hit Run schreef. Inmiddels is Archer weer solo aan de slag en komt hij met zijn tweede solo-album in twee jaar: Magnetic North.

Geboren in het strenggelovige Noord-Ierse Bangor, ontvlucht Archer begin jaren negentig het benauwende stadje om in Glasgow zich helemaal op de muziek te storten. Hier schrijft hij midden jaren negentig zijn eerste twee albums Playing Dead en Crazy Birds. De albums worden opgepikt door meerdere nationale radiostations, en Archer wordt uitgenodigd om mee te touren met Nils Lofgren en John Martyn. Na kort succes in Glasgows indiecircuit wordt hij uitgenodigd om te komen spelen bij Snow Patrol. Samen met Snow Patrol frontman Gary Lightbody schrijft hij de hit Run. En toch blijft het werken als solo-artiest Archer meer trekken. In 2004 stapt hij uit de band, en brengt het album Flood The Tanks uit. Twee jaar na dato komt Archer dus met zijn vijfde album Magnetic North.

Iain Archers muziek heeft veel weg van die van Snow Patrol; het is duidelijk dat hij veel opgestoken heeft bij die band. Bovendien hoor je de tragiek van zijn jeugd terug in zijn geluid. Op de een of andere manier klinkt hij altijd een tikkeltje mistroostig. Niet zo tragisch als Jeff Buckley of Nick Drake, maar ook weer niet zo licht als Chris Martin van Coldplay. En ook al is het liedje zo opgewekt als When It Kicks In, er lijkt op Magnetic North boven elk liedje een grijze Ierse wolk te hangen.

Het album opent met het sterke nummer Canal Song (End of Sentence). De song is tekenend voor de rest van het album. Bedeesd, licht tragisch De openingssong werd in het derde seizoen van Grey's Anatomy gebruikt. De twee opvolgende songs zijn het al eerder genoemde When It Kicks Inen Minus Ten. Beide fijne popsongs waarin de drijvende gitaren en Archers licht hese stem je à la minute weten mee te voeren. Op Collect Yourself zingt Archer "You said come on collect yourself. It sounds like there's nothing to it, but somehow I couldn't. It's no surprise". De zin blijkt typerend voor het hele album. Een vage vorm van droevig zelfbewustzijn hangt over het nummer. Op Soleil bezingt Archer vanuit een jeugdig standpunt het meisje van wie hij wist dat ze ooit naar hem toe zou komen. Everything I've Got gaat voorbij voordat je het weet; zowel muzikaal als tekstueel gezien een niet erg interessant nummer. Het daaropvolgende mysterieuze Arriero is melodieus en tekstueel erg mooi. Hij zingt: "And on our way home in the car we spoke. Of approaches to our wildest dreams. And illusions so invincible. And the power to overcome and just where that might be." Door de mooie tekst en de simpele begeleiding kun je je zo een plaatje voorstellen bij hoe dit voorval eruit had moeten zien. Maar door Archers hese stem wordt het nummer een beetje trekkend naar mate het vordert. Ook op Frozen Northern Shores en Luke's Point gaat Archer terug naar zijn jeugd. Hij herinnert zich de ijskoude wind langs het strand, en de pijn nadat hij afscheid had moet nemen van een vriendin. Het lijkt alsof Archer op Magnetic North iets voor zichzelf heeft moeten afsluiten.

Dat Archer een begaafd songwriter is heeft Magnetic North wel bewezen. Ondanks dat hij vocaal soms een tikkeltje zeurderig kan overkomen, weten zijn lyrics je op de juiste momenten te raken. Archers muziek klinkt ruim en samen met de sterke, tikkeltje droevige melodieën en lyrics is dat een winnende combinatie.

Label: Pias Records Releasedatum: 13 februari 2007