DVD: Escort

Enkele jaren geleden besloot het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties dat het tijd was om de Nederlandse film meer aandacht te geven op de publieke omroep. Het stelde daarvoor een subsidie ter beschikking om een aantal filmmakers de kans te geven om een televisiefilm te regisseren voor vertoning bij de publieke omroep, de zogenoemde telefilm. Sinds 1998 zijn er al 45 telefilms uitgebracht, waaronder Cloaca, Stille Nacht, Off Screen, Het Schnitzelparadijs en Escort. Alhoewel die laatste al een jaar geleden in première ging bij de Vara, is de film pas sinds kort op dvd verschenen.

Chantal (Rifka Lodeizen) is eind twintig en werkt in loondienst in een kapsalon. Eigenlijk is ze het geld verdienen voor een ander zat en ze droomt van een eigen nagelsalon en een leven vol luxe. Om zo snel mogelijk een eigen bedrijf te kunnen beginnen klust ze in de avonduurtjes bij als escortdame. Het blijft bij dineren, praten en gezelschap houden, ze heeft geen intiem contact met haar klanten. Toch raakt één van haar vaste klanten, zestiger én miljonair Jacobsen, aan haar verslingerd en vraagt haar ten huwelijk. Normaal zou het verzoek voor Chantal onbespreekbaar zijn, maar in dit geval lijkt het een 'offer she can't refuse'. Jacobsen is namelijk terminaal ziek en de doktoren geven hem hooguit nog zes maanden te leven. Als ze met hem trouwt en in alles zijn vrouw is, krijgt zij na zijn dood zijn hele vermogen. Het is voor Chantal geen makkelijke keuze, zeker omdat ze een goede relatie heeft met haar vriend, Robin (Bastiaan Ragas). Ze besluit -na uitvoerig nagedacht te hebben- op het aanzoek in te gaan en trouwt met de stervende klant. Jacobsen blijkt echter flink te genieten van zijn kersverse bruid en hij knapt fysiek behoorlijk op. Dat was nou niet echt de bedoeling van Chantal en Robin en het zet hun relatie flink onder druk. Er moet iets gaan veranderen, zodat ze alsnog kunnen genieten van het beloofde fortuin, maar wat?

Het verhaal van Escort is niet echt origineel te noemen. Al in meerdere films zagen we een soortgelijk plot, waarbij iemand een huwelijksaanbod krijgt dat moeilijk valt te weigeren. Gelukkig verzandt Escort niet in een Nederlandse variant van Indecent Proposal, maar zorgen Rifka Rodeizen en Bastiaan Ragas voor een spetterend alternatief. In al zijn eenvoud weet de film namelijk behoorlijk indruk te maken door de setting behoorlijk realistisch te houden. Het dilemma waarmee de karakters worstelen wordt nergens overdreven en je wordt als kijker echt meegetrokken in de beleving van de film. Escort weet een beklemmende sfeer te combineren met een verhaal waarin ruimte is voor veel verrassende plotwendingen, waardoor het verhaal nergens gezapig wordt.

Jammer genoeg bevat de release van Escort op dvd geen extra's, terwijl een interview met regisseur Frank Ketelaar (die overigens samen met hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen al in 2000 het idee voor de film opvatte) of één van de acteurs toch wel iets had toegevoegd aan deze uitgave. De film is zowel qua beeld als geluid dik in orde, maar bij Escort zijn die zaken ondergeschikt aan de kracht van het verhaal en de sfeer. In het kader van de telefilms van 2007, waarvan de eerste (Zadelpijn) recent in première ging, zijn de films van vorig jaar ook twee weken lang gratis te bekijken op de site van de publieke omroep. Voor je collectie van goede Nederlandse films is de dvd van Escort zeker een aanrader, maar de release is wel wat magertjes.

Label: A-film Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: