DVD: Adrift

Een prachtige jacht, een brandende zon en in de wijde omtrek niets anders dan mijlen aan zout helder zeewater, het klinkt als een schitterende vakantie. Voor een groep Amerikaanse dertigers is het de setting voor een lekker weekendje weg. Om de verjaardag van een van hen te vieren besluiten ze met een boot in de Golf van Mexico te gaan varen. Trossen los, zonnebrand op, baby slapend benedendeks en op volle toeren richting de horizon. Het gezelschap is vrij uitbundig en geniet met volle teugen van het prachtige weer. Een van de aanwezige dames heeft echter last van watervrees door een traumatische ervaring in haar jeugd. Juist dat blijkt de aanzet te zijn voor het drama dat centraal staat in Adrift. Stoere macho Dan besluit namelijk dat het tijd is voor Amy om over haar trauma heen te stappen en springt met haar het water in.

Ze landen temidden van al hun vrienden en ze raakt in een korte shock. Dat blijkt hun kleinste probleem te zijn, want in alle joligheid heeft Dan vergeten het trapje uit te gooien. Resultaat: miljoenen liters water, een behoorlijk gladde en hoge boot en een groepje mensen dat nergens heen kan. Wanhopig proberen ze weer aan boord te komen, maar zonder hulpmiddelen lijkt dat een onmogelijke opgave. Als de avond valt, daalt de temperatuur, krijgen ze toch wel een beetje dorst, worden er domme beslissingen gemaakt en verandert hun droomreis al snel in een nachtmerrie.

De originele werktitel van Adrift verhult niet waar de makers op gemikt hebben, Open Water 2. In het eerste deel zagen we hoe twee duikers vergeten waren door hun reisgezelschap en eenzaam met hun duikuitrusting eindeloos ronddobberden. Alhoewel, eenzaam waren ze niet echt, halverwege de film kregen ze daar namelijk gezelschap van een paar grote gevaarlijke vissen met flinke tanden. In Adrift ligt de nadruk veel meer op het menselijke falen en schuld. Dan die het trapje vergeet uit te hangen en zich dat ernstig aanrekent, Amy die het water eigenlijk niet in durft en steeds geconfronteerd wordt met haar verleden en de anderen die zo hun eigen sores hebben (naast dat ze hopeloos in het water drijven). Waar de slachtoffers in Open Water in de steek werden gelaten en het voor de kijkers maar moeilijk was om zich te verplaatsen in hun lot, is het bij de onfortuinlijke hoofdrolspelers in Adrift bijna onmogelijk om hun gevoel niet te begrijpen. Het maakt de film tot een interessante rolprent, waarbij je continu probeert mee te denken met de hoofdrolspelers en ze bijna zit aan te moedigen op de bank. Jammer is het dan ook dat het sterke verhaal verhaal weliswaar veel mogelijkheden biedt, maar dat de invulling ervan door de soms matige cast achter blijft.

Zoals we inmiddels gewend zijn van RCV bevat de release op dvd helaas geen extra materiaal. Jammer, want een film die gebaseerd is op 'true events' biedt genoeg mogelijkheden om de kijker wat extraatjes voor te schotelen. Was de voorloper van Adrift, Open Water, niet altijd even goed van beeldkwaliteit, met deze release zit dat wel snor. De heldere kleuren geven de impact van de brandende zon en het oneindige water goed weer, waardoor de wanhoop nog beter te begrijpen is. Jammer genoeg zijn sommige scènes nogal experimenteel gefilmd (onnodige slowmotions en bijzonder kleurgebruik), wat niet echt bij de film past.

Adrift wordt door velen gezien als een soort vervolg op Open Water. Op zich begrijpelijk, maar qua verhaal biedt Adrift veel meer. Niet alleen omdat de hoofdrolspelers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ellende, maar ook omdat er in het verhaal meer ontwikkelingen en spanningen zijn. De cast weet niet echt te imponeren, maar het verhaal zelf is gelukkig sterk genoeg om de kijker geboeid te houden.

Label: RCV Releasedatum: 28 februari 2007 Kijkwijzer: