CD: Mintzkov - 360 Degrees

Het was één van mijn muzikale openbaringen dat jaar, het gebeurde laat in de avond op vrijdag 20 augustus 2004. De India-tent op Lowlands luisterde naar de Belgenpop van de winnaars van de Humo Rock Rally 2000. Ik strompelde nietsvermoedend naar binnen en werd geconfronteerd met een geluid dat op een blauwprint van dEUS was gecomponeerd, en was erg onder de indruk. Er waren weinig bands meer zoals het oorspronkelijke dEUS dat jaar. Zita Swoon was allang een eigen weg ingeslagen, Dead Man Ray was niet meer, Das Pop miste de vonk en Flowers for Breakfast deed ook niet veel meer, ja zelfs dEUS klonk even niet meer als in de oude dagen. Maar nu was daar dus plotsklaps Mintzkov Luna.

De zaterdagmiddag daaropvolgend (je moet wel even uitslapen, na een nachtje doorhalen) kocht ik meteen het debuutalbum van de band, M for Means and L for Love. Een geluidsdrager die al 3 jaar op zich had laten wachten, maar dit schijnt bijna traditie te zijn bij de winnaars van de Rock Rally. Deze band zet deze lijn echter voort en komt nu vier jaar na de release van het debuut met de moeilijke tweede op de proppen: 360° ligt vanaf 16 maart in de schappen van uw platenboer.

De titel deed veel goeds vermoeden, met 360° kom je op hetzelfde punt uit, en ik hoopte dat dit muzikaal ook ongeveer zo zou zijn. Sommige bands maken er 180° van en slaan een andere weg in en verliezen hun identiteit. Deze band doet dit gelukkig niet, alhoewel ze tegenwoordig wel Mintzkov heten. De 'Luna' werd onderweg bij het grofvuil gezet aangezien de band er genoeg van had hun naam te blijven spellen.
Philip Bosschaerts heeft nog steeds die doorleefde en nasale klank die als twee snottebellen lijkt op de stem van Tom Barman. En ook de muzikale ondersteuning steunt nog op dezelfde pilaren. Poppy riffs met melancholieke dekentjes van synths en basgitaar vind je terug in bijvoorbeeld Miles Ahead, Return & Smile en Ruby Red waar bassiste Lies Lorquet voor een heerlijke tweede stem zorgt. Nog steeds weten de bandleden in bijna elk nummer een mooie spanningsboog te creëren.

Is er dan niks veranderd in vier jaar tijd? Jawel, Mintzkov heeft anno 2007 een rauwer en duidelijker geluid. De muzieklijnen lopen niet meer alleen langs elkaar heen maar vallen juist in elkaar als een puzzel. Hierdoor is het geluid eenvoudiger geworden en de nummers hebben een kartelig randje gekregen. Title You en het 360° scheuren door de kabels van je speakers heen, dEUS maakt kennis met The Pixies en Girls Against Boys. Ook de eerste single One Equals A Lot ligt heerlijk in het gehoor en barst van de energie.

Een topplaat dus, die in april en mei met een uitgebreide clubtour ondersteund wordt, gaat dat zien en koop die plaat!

Label: Munich Records Releasedatum: 16 maart 2007