DVD: 't Schaep met de Vijf Pooten

Hoewel tegenwoordig elke oude film danwel serie op dvd lijkt te worden uitgebracht, en de musical-versies welig tieren, zijn er nog steeds échte pareltjes onder de remakes. 't Schaep met de Vijf Pooten, - over het gelijknamige café in de Amsterdamse Jordaan -, is daar een mooi voorbeeld van. De originele serie uit 1969, van de legendarische scenarist Eli Asser, werd door Frank Houtappels bewerkt tot een succesvolle reeks die afgelopen winter wederom met succes door de KRO op tv werd uitgezonden. Nu ligt ook de dvd-versie in de winkels.

Gezien de hoge kijkcijfers van 't Schaep was er duidelijk vraag naar de remake. Gelukkig is Frank Houtappels er dan ook geheel in geslaagd om de originele scenario's van Eli Asser om te zetten naar een serie die voldoet aan de eisen van de hedendaagse kijker. Het taalgebruik werd ietwat aangepast, en het beeld (in het oorspronkelijke 1.78:1 formaat) oogt met de goed toegepaste belichting en kleurweergave haarscherp. Zonder ook maar ergens afbreuk te doen aan de oorspronkelijke, nostalgische sfeer die de serie uitstraalt, ook het decor is namelijk stukken professioneler dan de originele versie.

De dvd, drie schijfjes met in totaal acht afleveringen, duurt in totaal zo'n zes uur. De cast is met rasacteurs als Pierre Bokma (als café-eigenaar Kootje de Beer), Loes Luca, Marc-Marie Huijbregts, Carry Tefsen en zelfs ook Georgina Verbaan om je vingers bij af te likken. Dat zij ook daadwerkelijk veel schik hebben in hun Jordanese rol is duidelijk te merken, er zal dan ook ongetwijfeld veel gelachen zijn bij de opnames. Voor een gastrol in de serie is dan ook gevochten. Zo zien we onder meer Theo Maassen in een zwijgende rol als boxer in aflevering 2 (De zaak van de beschadigde boxer) en Huub van der Lubbe als schipper Willem in aflevering 4 (Je gaat te ver, Door!). Ook Adèle Bloemendaal, die deel uitmaakte van de originele cast uit 1969 is terug te zien, en verder hebben onder andere Jack Wouterse, Tygo Gernandt en Jelka van Houten een bijrol in één van de afleveringen.

Centraal in elke aflevering staat Pierre Bokma in zijn rol als kroegbaas van 't Schaep met de Vijf Pooten, zijn heimelijke "aanbidster" tante Door (Loes Luca), "oude vrijster" Lena Braams (Georgina Verbaan), de blije Lukas Blijdschap (Marc-Marie Huijbregts) en opoe Withof, een rol van Carry Tefsen die de toekomst weet te voorspellen door in haar koffiedik te kijken.

Een belangrijk onderdeel van de serie zijn ook de liedjes (24 in totaal) die mooi in elke aflevering passen, zonder het tempo te veel omlaag te halen. De bekendste twee zijn natuurlijk de meezingers 'We benne op de wereld om mekaar te helpen, niewaar? en 'Het zal je kind maar wezen', die met onvervalst Jordanees accent gezongen worden. Op Marc-Marie Huijbregts na, die in aflevering 4 zelfs in onvervalst Tilburgs "Euj" vloekt. Deze liedjes staan weliswaar slechts in Dolby Digital 2.0, net als het beeld zijn ze haarscherp, en absoluut geen verkrachting van de oorspronkelijke liedjes van Eli Asser en Harry Bannink.

Voor de liefhebber van nostalgie is deze dvd dan ook een must. Natuurlijk zullen vooral mensen die voor 1965 geboren zijn geïnteresseerd zijn in deze serie, maar 't Schaep met de Vijf Pooten blijft ook als remake bijna veertig jaar na dato fier overeind staan. Qua humor misschien minder scherp dan de Rotterdamse nostalgie-serie 'Toen was geluk heel gewoon', maar desalniettemin 6 uur tijdloze televisie.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 5 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: