DVD: Battle of the Brave

De originele titel van Battle of the Brave, de film van regisseur Jean Beaudin uit 2004, was aanvankelijk Nouvelle France. Die Franse titel dekte de lading van de film heel wat meer; want van een 'battle' is in dit epische verhaal dat zich in het Franstalige Quebéc afspeelt amper sprake.

De synopsis van de film, met 30 miljoen dollar de grootste filmproductie ooit in Quebéc, klinkt zoals altijd interessant. 'Een episch verhaal over passie en zelfopoffering ten tijde van oorlog, gesitueerd tijdens de historische strijd tussen Engeland en Frankrijk om Canada'. Ook de cast is veelbelovend: Gérard Depardieu en Tim Roth kennen we respectievelijk al van Cyrano de Bergerac en Jean de Florette en van Pulp Fiction, Reservoir Dogs en Planet of the Apes.

Maar dan het verhaal. Canada, 18e eeuw. Quebéc wordt aangevallen door Britse troepen en twee geliefden zetten alles op het spel om hun vrijheid, en die van hun 'kolonie' te verdedigen. Die twee geliefden zijn ook de daadwerkelijke hoofdrolspelers in dit drama: de weduwe Marie-Loup Carignan en François Le Gardeur, een Frans-Canadese jager. Marie-Loup wordt gespeeld door Noémie Godin-Vigneau, "bekend" van films als Diva en Je n'aime que toi. Het is in wezen een mooie rol, maar helaas weet ze de kijker niet voor de volle honderd procent voor zich te winnen. Daarvoor zijn haar 'looks', maar vooral haar acteerprestaties net niet meeslepend genoeg. En helaas straalt dit af op de gehele film.

De film begint wanneer de jonge France (Isabel Richer) de priester Thomas Blondeau (Gérard Depardieu) bezoekt op diens sterfbed. Blondeau wil voor hij overlijdt zijn spijt betuigen. Hij is namelijk van mening dat hij de moeder van France, Marie, in het verleden een groot onrecht heeft aangedaan. Om er achter te komen wat dat onrecht precies is, keert de film terug in het verleden: twintig jaar eerder.

Dan voltrekt zich het hoofdverhaal in de film: de noodlottige liefde die Marie-Loup, en in feite ook haar dochterje France fataal zal gaan worden, tegen de achtergrond van de oorlog die er dan in Quebéc woedt. Qua beeld en screenplay zit Battle of the Brave aardig in elkaar, maar de verhaallijnen en de karakters komen nergens echt uit de verf, omdat ze niet echt grondig uitgewerkt worden. De ondertitel op de hoes: 'Rise. Unite. Fight.' klinkt veelbelovend, maar blijkt hol want echte oorlogsbeelden komen in de film amper voor.
Na de trage inleiding gebeurt er van alles in de film, maar echt meeslepend wordt het tragische verhaal niet verteld; daarvoor rammelt het te veel.
Wanneer de film weer eindigt op het sterfbed van priester Blondeau ben je als kijker inmiddels al vergeten welk geheim hij met zich meedraagt. Mocht je überhaupt op het plot hebben zitten wachten.

Echte diepgang ontbreekt dus in dit vlakke liefesverhaal. Dat geldt niet alleen voor de acteerprestaties van Noémie Godin-Vigneau, die helaas niet de uitstraling heeft om het verhaal te dragen, maar zelfs een ouwe rot als Gérard Depardieu stijgt niet boven zichzelf uit. Aangezien op deze editie ook geen enkele extra staat moet je je wel tweemaal bedenken voordat je deze dvd aanschaft, want zelfs tijdens de aftiteling kan de soundtrack van Céline Dion (Canadees en Franstalig, dus wie anders?) je niet aan het huilen brengen.

Soms verdient een film het nadeel van de twijfel. Drie sterren is in het geval van Battle of the Brave dan ook net teveel van het goede.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 20 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: