CD: Matthew Herbert - Score

Herbert was niet zo lang geleden al onderwerp van een goed gesprek. Dat was echter een heruitgave van zijn oudste werk. Score is letterlijk wat het zegt: een score, filmmuziek dus.

Het is een raar concept. Een cd met filmmuziek. Waar zijn de beelden, filmmuziek wordt toch in functie van de beelden geschreven? De grap is dat goede muziek echter ook op zichzelf overeind blijft. Echt goede filmmuziek verleidt de luisteraar zelfs tot het vormen van eigen beelden. In dat geval leidt muziek tot beeld, in plaats van ongekeerd.

De tracks op Score komen uit verschillende films, onder andere 'Vida Y Color' (over het overlijden van Franco), 'The Intended', 'Le Deli' (een Franse hip-hop opera). De eerste twee tracks stammen van 'Vida Y Color', en gaan geheel in functie van de film over overlijden en het einde. Herbert komt verrassend uit de hoek: geen electronica, ingetogen en warm. Heel beheerst.

De volgende tracks stammen uit 'Le Deli', en ademen de sfeer van het ritme en hectiek van de grote stad uit. Het muzikale vervoersmiddel is hier wederom geen electronica, maar een heuse big band. Het doet erg jaren '50/'60 aan. Mooie volle klanken, subtiele piano en overdonderende blazers. Retro dus, tot aan de eerste electronica piepjes en klikjes die 'Singing In The Rain' Fred Astaire in zijn graf doen omdraaien (ik weet eigenlijk niet of 'ie inderdaad al dood is, trouwens).

Vanaf hier wordt het album wat experimenteler, maar blijft grotendeels wel trouw aan het idee van een breed big band geluid. Wat Herbert daarbij heel goed doet, is de eenheid in het album bewaren. Ook al komen de tracks uit verschillende films, en zijn daardoor sfeer en aard anders, Herbert knoopt de stukken zo aan elkaar dat het een vloeiend geheel wordt.

Als Score al iets zou moeten aantonen, is het wel dat Herbert een veelzijdig en interessant artiest, maar vooral ook componist is. Hij is niet gebonden aan stijl, maar slaagt erin in elke stijl en combinatie van instrumentarium in sfeervolle kleuren muzikale schetsen te maken. Zo ook op Score. Het ontbreken van de beelden is volstrekt geen gemis, en hoewel dit album niet gekoppeld kan worden aan een bepaalde stijl, is het een aantrekkelijk album voor iedereen die van echte componisten houdt. Herbert hoort daar zeker bij.

Label: !K7 Releasedatum: 26 maart 2007 Waardering: