DVD: Just Friends

Chris Brander is het toonbeeld van succes. Hij woont in een luxe mansion met uitzicht over Los Angeles en heeft een goede baan bij een platenmaatschappij. Hij leeft maar voor twee dingen: vrouwen versieren voor een nachtje plezier en succesvol zijn in alles wat hij doet. Als hij van zijn baas een platendeal moet sluiten met überdom blond zangeresje Samantha James ziet Chris er vreselijk tegenop. Zij is na een one-night-stand nog steeds verliefd op hem en heeft de meest afschuwelijke karaktertrekken. Om haar een contract te laten tekenen moet hij haar zien te paaien en vertrekken ze samen naar Parijs. Als het vliegtuig plotseling een noodlanding moet maken in de geboorteplaats van Chris, wordt hij geconfronteerd met een periode waarin hij alles behalve succesvol was. Tijdens zijn pubertijd was hij heimelijk verliefd op zijn beste vriendin Jamie. Hij, kampend met zwaar overgewicht, was voor haar echter niet meer dan Just Friends. Meer dan tien jaar later, vijftig kilo lichter en een miljoentje of wat rijker, besluit Chris dat het tijd is om Jamie alsnog het bed in te krijgen. Chris begint de poging om zijn grootste mislukking recht te breien, maar realiseert zich dat hij misschien nog wel meer voelt voor Jamie dan hij toe durft te geven. Als zijn zangeresje jaloers begint te worden en er voor Jamie nog een kaper op de kust ligt, begint er voor Chris een haast onmogelijke klus om eindelijk meer te worden dan Just Friends.

Alhoewel Just Friends gewoon een romantische komedie is, is de timing van de release wat merkwaardig. Het hele verhaal is namelijk doorspekt met de kerstsfeer, waardoor de dvd misschien betere verkoopresultaten had gehaald in december. Ondanks de kerstsfeer is het verhaal niet ongeschikt om wanneer dan ook te bekijken. Ryan Reynolds speelt zijn rol als arrogante kwast alsof hij niet anders gewend is. Zijn moeilijke karakter maakt het de kijker niet makkelijk om met hem te symphatiseren, waardoor je vooral medelijden krijgt met de superlieve Jamie (Amy Smart). Gelukkig heeft scriptschrijver Adam Davis op tijd het licht gezien en is de plotwending na een krap uurtje net op tijd om de kijker toch mee te trekken in de wanhoopspogingen van Chris. Naast het romantische vlak is er ook genoeg ruimte voor (flauwe) humor in Just Friends, zoals een bemande brancard die van een besneeuwde heuvel vliegt. Als positief lachopwekkertje weet vooral Anna Faris indruk te maken als labiel, sexy en irritant zangeresje.

Wat Chris wil
en waar hij mee zit opgescheept...

De release op dvd is vrij karig. Naast de film zelf bevat de disk namelijk alleen maar een drietal trailers van andere films van Paradiso Films. Zowel beeld als geluid zijn bij deze release dik in orde.

Alhoewel de film weinig diepgang kent en het verloop van het verhaal vrij standaard is, heeft de film toch een aantal puntjes voor op de gemiddelde romkom. De leuke acteurs en de aardige (kerst)sfeer zorgen ervoor dat je als kijker een prettig anderhalf uur beleeft aan het kijken van deze film. Just Friends is als pretentieloos vermaak gewoon bijzonder geschikt voor een zaterdagavondje romantisch samen op de bank.

Label: Paradiso Films Releasedatum: 25 februari 2007 Kijkwijzer: Waardering: