CD/Concert: AYO - Joyful

Een flesje water, kopje thee, kauwtabletten en een etherisch olietje werden klaar gezet in de uitverkochte kleine zaal van Paradiso. Daar stonden tevens twee gitaren klaar voor gebruik. Een lange, slanke en goedlachse jonge dame beklimt het podium, grijpt één van de gitaren en verontschuldigt zich vervolgens voor haar griep en verkoudheid. Met een ietwat hese, maar daardoor juist extra sexy stem, zet ze samen met haar gitarist Pascal het nummer Letter by Letter in. En verkouden of niet, Ayo kan zingen! Zo zuiver als een nachtegaaltje, totdat de hele hoge noten komen dan, die slaat ze tactisch over en tokkelt rustig door op haar gitaar. Breedlachend slaat ze haar blik op het publiek en vraagt met haar donkere ogen om vergeving.

Ayo is een getalenteerd singersongwriter, afkomstig uit Keulen en 26 lentes jong. Haar turbulente leven bracht ze grotendeels door in Duitsland maar als jong volwassene trok ze van London naar New York naar Parijs. Dit alles en de platencollectie van haar vader (Bob Marley, Pink Floyd en Fela Kuti) zorgden voor de muzikale inspiratie. Hedendaagse vergelijkingen komen in de vorm van Ben Harper en Corrine Bailey Rae.

Haar eerste single Down on my Knees, van het album Joyful, werd erg goed ontvangen en is een nummer dat dagen in je hoofd genesteld kan zitten. De up-tempo nummers (zoals Help is Coming) deden het sowieso erg goed live, ze hebben een licht tropisch reggaetintje en net die extra swing, die de zaal aan het heupwiegen kreeg. Haar rustigere nummers doen echter niet onder voor het up-tempo materiaal. Overal staan echter ritme en melodie centraal, iets wat knap gedaan is met meestal alleen een gitaar of een piano. Op cd komen de nummers iets rustiger en geproduceerder over maar geven nog steeds de essentie van de liedjes duidelijk weer. De titel van de cd is in ieder geval goed gekozen: het is een ideaal lente-album en ondanks de bitterzoete teksten ééntje om erg vrolijk van te worden!

Video Down on my Knees

Label: Universal Music Releasedatum: 17 november 2006