CD: 2Pac - The 10th Anniversary Collection

Zijn muziek is nog overal te horen en daarmee zou je bijna vergeten dat Tupac Shakur alweer meer dan tien jaar geleden omkwam tijdens een drive-by shooting in Las Vegas. Ter nagedachtenis aan de hiphoplegende wordt er een verzamelaar uitgebracht met maar liefst drie CD's. Onderverdeeld in The Sex, The Soul en The Street wordt er een mooi overzicht geboden van Pac's levenswerk. Het beste van onder andere Strictly 4 my N.I.G.G.A.Z., Me Against the World, All Eyez on Me en het Makaveli materiaal vind je terug op deze platen. Hiphopliefhebbers, kent uw klassiekers en luister eens naar 2pac - The 10th Anniversary Collection.

Bergen oud, maar toch nieuw materiaal. Nog een plaat en weer die discussie over zijn dood. Je kunt Tupac niet vergeten, al zou je willen. Of hij nou nog ergens rondloopt of niet, we mogen wederom genieten van zijn muziek. Wederom of eigenlijk nog steeds, want we worden al jaren doodgegooid met meer en meer van Tupac. Toch lijkt het einde in zicht, want The 10th Anniversary Collection is puur het beste van en bevat geen nieuw materiaal. Er zijn al eerder Greatest Hits compilaties verschenen dus de 10e herdenking van Shakur is vooral meer van hetzelfde. Dat Death Row deze "gelegenheid" niet zomaar laat passeren is begrijpelijk, maar kunnen ze iets verkopen wat al tientallen keren is uitgebracht?

Het juiste selecteren en daar een mooi geheel van maken. Dat was de opdracht voor deze uitgave en zo is er een driedeling ontstaan. Vooral aan de hand van de teksten zijn de nummers over drie platen verdeeld. De eerste plaat draagt de titel The Sex en het hoofdonderwerp mag daarmee duidelijk zijn. Met nummers zoals Thug Passion, How do You Want It, Wonda Why They Call u Bytch en Toss It Up worden we meegenomen in Tupac's wereld van liefde. Ho's, bitches maar ook his baby's momma worden bezongen op soms een vriendelijke, maar veelal een onvriendelijke manier.
Wat meer diepgang is te vinden op de tweede plaat. Op The Soul vind je veel van Pac's allerbekendste tracks terug. All Eyez On Me, California Love (remix), I Ain't Mad at Cha, Keep Ya Head Up en Dear Mama, ze zijn er allemaal. Waar de meeste nummers van Tupac wel een boodschap hebben lopen de onderwerpen op deze CD uiteen. De samenhang is daarom wat minder, maar die is juist weer erg duidelijk op de derde plaat.
The Street gaat over ghetto-life en alles wat daarmee gepaard gaat. Het geweld, de drugs, discriminatie, alles komt aan bod in nummers zoals Life Goes On, Hit 'Em Up, Hold Ya Head en Me and My Girlfriend. Deze laatste klinkt wel weer erg bekend en opeens wordt ook weer duidelijk hoeveel Tupac is gecoverd. Bonnie and Clyde van Beyoncé en Jay-Z? Dat is dus precies hetzelfde nummer in een nieuw jasje. Best ironisch als je er over nadenkt dat hiphop sowieso al op samples is gebaseerd. Wanneer iets uitgekauwd is terzijde, Tupac's talent is in ieder geval altijd erkend.

Veertig nummers op drie CD's en toch moet ik bekennen dat ik nog enkele nummers mis. Nummers zoals Changes en Until The End of Time, konden die er niet meer bij? Ook zijn er wel heel veel tracks van de All Eyez on Me plaat afkomstig. De selectie van de nummers daargelaten zijn de meesten van ons (en zeker de liefhebbers) wel dusdanig bekend met het materiaal van Tupac dat er wel wat extra's bij had gemogen. Een dvd met videoclips of een biografie van het leven van Tupac, iets in die richting was wel leuk geweest. Greatest Hits albums waren er immers al en daarmee is dit een beetje een karige 10th Anniversary uitgave. Iemand heeft drie titels bedacht, daar zijn wat bekende nummers onder gekwakt, lekker makkelijk! Sowieso is het de vraag of het uberhaupt mogelijk is om simpelweg een titel te bedenken en daar een toepasselijk lijstje nummers bij te vinden. Is het bij een verzamelaar niet beter om er zoveel mogelijk nummers op te gooien? Deze release is niet wat het had kunnen zijn. Zonde, dus puur omdat de muziek goed blijft nog krap 3 sterren.

Label: Death Row/Pias Releasedatum: 6 februari 2007