Boek: Gordon Dahlquist - De Glazen Boeken van de Dromeneters

Een boek als een baksteen, bijna 900 bladzijden dik. Een aantrekkelijke cover die meteen de aandacht trekt. Op de achterflap slechts een kreet uit een engelse boekreview: "Deze Victoriaanse thriller, met zo'n 900 pagina's actie, avontuur en erotiek verdient het om ruimschoots geprezen te worden. Een fantastisch boek!" In de binnenflap een korte omschrijving van de inhoud, waarvan ik niet direct warm wordt en een vergelijking met Aryhur Conan Doyle, Alexandre Dumas en Edgar Allan Poe. Allemaal niet heel erg overtuigend. Maar ik heb het boek wel opgepakt en ben het gaan lezen, vanwege dat mooie covertje en die beloofde erotiek natuurlijk...

Volgens Dahlquist is dit boek ontstaan tijdens het voldoen aan zijn burgerplicht als jurylid terwijl er een ijzige storm woedde. Hij had de nacht ervoor een droom gehad over een 19e eeuwse jonge erfgename. Zij kreeg middels een kort briefje van haar verloofde het einde van hun verloving aangekondigd. Ze besloot haar voormalige verloofde te achtervolgen om te begrijpen wat hem die beslissing heeft doen nemen. Al snel komt ze in een enorm complot terecht, waarbij er gebruik wordt gemaakt van vreemde technieken. Een soort psychotroop blauw glas wordt gebruikt om herinneringen van mensen in zich op te nemen, waarna andere mensen via dit blauwe glas diezelfde herinneringen kunnen ondergaan (niet alleen zien, maar volledig voelen/beleven). Deze erfgename krijgt onverwachts hulp van een gewetenloze huurmoordenaar en een onhandige dokter.

Handig om in een nacht een boek van deze omvang te dromen. Maar zo eenvoudig zal het wel niet gegaan zijn. Dahlquist is van origine toneelschrijver en is geoefend in het schrijven van vooral dialogen. Combineer dit met zijn enorme fantasie en zijn interesse in de menselijke geest en er ontstaat een geweldig avontuur.

De erfgename uit de droom is Celeste (Celestial) Temple, een nuffig juffie, dat pas een paar maanden geleden in de stad is komen wonen. De ietwat naïve Celeste woont samen met haar tante en twee dienstmeisjes en is gelukkig verloofd met Roger Bascombe. Totdat hij via dat ene korte briefje de verloving verbreekt, zonder uitleg. Zij is hier emotioneel niet erg van onder de indruk, maar kan het niet uitstaan dat de wereld even niet ordelijk is. Ze besluit Bascombe te achtervolgen op zoek naar logica. Het is heerlijk om te lezen hoe simpel Celeste haar beslissingen neemt, maar tegelijkertijd bewonder je haar durf en trotse houding.

Verweven met de belevenissen van Celeste zijn de levens van Kardinaal Chang en Dokter Svenson. Kardinaal Chang, de 'gewetenloze huurmoordenaar' uit de droom, is geen kardinaal en heet ook geen Chang, maar wordt zo genoemd vanwege zijn typische rode jas en de littekens bij zijn ogen, waardoor hij er oosters uitziet. Hij loopt met een stok (waarin een lang mes zit) en draagt immer een bril, die zijn beschadigde ogen rust gunt. Dokter Svenson is iets minder belangrijk in het verhaal, maar ook vanuit zijn perspectief wordt een deel van het verhaal verteld. Dahlquist krijgt het voor elkaar om deze figuren, maar vooral Celeste en Chang, zo aan je voor te stellen dat je ze meteen in je hart opneemt, hoe nuffig Celeste en hoe nukkig Chang ook is. Een leuk aspect van het verhaal is dat je de verhaallijn vaak vanuit drie verschillende perspectieven krijgt te lezen. Hierdoor beleef je dezelfde gebeurtenis meerdere keren, maar telkens vanuit een ander gezichtspunt. En je vult je detectivepuzzel aan met de informatie van de persoon met wie je op dat moment meelift.

Dahlquist lijkt zo weggelopen uit zijn debuutroman

Het verhaal sleept ons van oude bordelen naar sjieke hotels, van daken naar kelders, van treinstations naar rijtuigen en uiteindelijk naar een oud landhuis, waar alle ellende tot een climax komt. Door middel van het in Dahlquists droom genoemde blauwe glas probeert een groepje machtswellustelingen invloedrijke mensen uit de gemeenschap onder de duim te krijgen. Dit lukt ze ook nog aardig, totdat ze last krijgen van Celeste, die haar ex-verloofde Roger volgt en helaas dankzij hem midden in deze ellende terecht komt, daar hij één van die machtswellustelingen is. De drie hoofdpersonen beginnen aan hun avontuur met elk hun eigen redenen, maar sluiten stilzwijgend een verbond om het onrecht, dat hun en anderen is aangedaan, af te straffen.

Een verrukkelijk verhaal, Dahlquist mag dik tevreden zijn met zijn debuutroman. Hier en daar doet het verhaal (en vooral het huis) wat denken aan het verhaal van O van Pauline Reage. Het feest dat er gegeven wordt en waar Celeste helemaal in het begin midden in belandt, heeft wel wat weg van de film Eyes Wide Shut, met Nicole Kidman en Tom Cruise. Het boek is niet te vangen in slechts één rubriek, het is avontuur, thriller, sciencefiction, actie, erotiek, detective en door Celeste en Chang ook een tikje romantiek. Ik durf het boek ondanks die 900 bladzijden zonder twijfel aan te raden aan lezers van al die genres.

De volle vijf sterren, dit is een geweldig boek, heerlijk om te lezen, heerlijk om te herlezen. Helaas is het daardoor ook een nachtmerrie om op het volgende deel te moeten wachten, dat Dahlquist inmiddels wel aan het schrijven is.

Zie ook:

Uitgever: De Bezige Bij ISBN: 978 90 234 2205 1 Pagina's: 887