DVD: Fort Alpha

In 1996 verraste de TROS vriend en vijand met een serie over een middelbare school. De omroep stond (en staat) nou niet echt bekend om haar vernieuwingsdrang, maar investeerde toch in een risicovol project met de titel Fort Alpha. Daarmee sprong de TROS in het gat dat Veronica achterliet en hoopte op deze manier de jonge kijkers aan zich te binden. De opzet slaagde gedeeltelijk, want hoewel de serie zeer populair was onder tieners, bleef de TROS voor velen toch de omroep voor senioren die van bootreisjes houden. Al jaren roepen de fans van Fort Alpha om herhalingen, maar blijkbaar had de omroep daar geen interesse in. Gelukkig dat Bridge entertainment de handschoen oppakte en de serie nu heeft uitgebracht op dvd. Vooralsnog alleen het eerste seizoen, later dit jaar volgt ook het tweede.

Een imposant kasteel, compleet met torentjes en een hoge toegangspoort, vormt het decor van de eerste echte Nederlandse Middelbareschoolserie. Fort Alpha, zo luidt de bijnaam van het nieuw gevormde Alpha college, dat het resultaat is van een fusie tussen het Rijks- en het Spiegelcollege. De leerlingen van het Rijks vinden hun school met kop en schouders uitsteken boven het ordinaire Spiegelcollege, terwijl die juist walgen van de arrogantie van de jongens en meisjes van het Rijks. Nu zullen ze toch samen door één deur moeten in hun nieuwe huisvesting. Ze zullen niet alleen aan elkaar moeten wennen, maar ook aan de (gedeeltelijk) nieuwe docenten en de nieuwe rectrix. Het levert een bont geheel op dat nog voor veel problemen en avonturen zal zorgen.

Al op de eerste dag van het nieuwe schooljaar leert de kijker dat de fusie niet van een leien dakje gaat. Alhoewel de serie vooral draait om de leerlingen van Havoklas 4B, krijgen we ook te zien hoe de fusie andere mensen op school beïnvloedt. De conciërges van beide scholen willen geen kamer delen, de leerlingen ruziën met elkaar en zelfs tussen de docenten is er spanning. Speerpunt van spanningen is de nieuwe rectrix, Alex. Ze is afkomstig van het Rijks en verkozen boven de mateloos populaire rector van het Spiegel, Huub. Alex heeft de baan volgens de officiële verklaring gekregen door positieve discriminatie, maar al snel blijkt dat ze wel heel erg close is met de benoemende wethouder van onderwijs. Het is slechts één van de tientallen verhaallijnen die door de serie heen loopt, want gaandeweg leren we zo'n beetje alle leerlingen van 4B en een aantal docenten kennen. Zo is er Steffie met haar alcoholistische moeder en Ot die in de villa van zijn ouders woont terwijl zij in het buitenland werken.

In Fort Alpha debuteerden een flink aantal bekende acteurs en actrices. Onder andere Daan Schuurmans, Jop Joris, Jennifer de Jong, Tatum Dagelet, Tygo Gernandt, Cas Jansen, John Wijdenbosch en Elvan Akyildiz maakten allen voor het eerst hun opwachting in de serie en zijn tegenwoordig nog regelmatig op tv te zien. Of het de serie was die hen in het zadel heeft geholpen of dat er gewoon goed gecast is, blijft natuurlijk de vraag, maar het blijft leuk om zoveel bekende koppen op jonge leeftijd te zien. De serie zelf is niet altijd even hoogdravend. De leerlingen uit 4B hebben namelijk wel bijzonder veel problemen, waarbij lopende verhalen niet altijd even netjes worden afgerond. Waar de eerste aflevering nog bol staat van ruzie en conflict tussen de leerlingen van de twee scholen, is er van deze spanning later in de serie weinig meer te merken. Ook het acteerwerk is niet altijd van even hoog niveau. Het succes van de serie zit hem vooral in de herkenbaarheid van bepaalde verhaallijnen en de snelle videoclipachtige montage. Snelle beelden, harde muziek en het soms gebruiken van zwart-witbeeld geven het geheel een bijzondere sfeer.

De release van het eerste seizoen is voor veel mensen leuk nieuws. Al jaren werd er gespeculeerd op een dvdbox en nu is het dan eindelijk zo ver. De tien afleveringen van het eerste seizoen zijn op drie disks verspreid, welke zich in een digipack bevinden. De uitgave ziet er mooi uit, al is het bijzonder jammer dat Bridge Entertainment op de cover een foto uit het tweede seizoen heeft geplaatst. Naast de afleveringen bevat de release ook een 'making of', waarin de makers en de cast laten zien hoe de serie tot stand is gekomen. De beeld- en geluidskwaliteit is prima, al is wel te merken dat de serie met een beperkt budget voor televisie is gemaakt. Er is geen moeite gedaan om de serie geschikt te maken voor de dvd-release, want na sommige afleveringen wordt verwezen naar de aflevering van 'volgende week'.

Het is een raadsel waarom de TROS altijd geweigerd heeft Fort Alpha ter herhalen. De omroep heeft in de afgelopen jaren honderden verzoekjes binnen gekregen, maar het heeft elf jaar geduurd voordat de fans de serie weer eens terug konden zien. Ze boffen, want de release is vrij netjes en de lage prijs (al te koop vanaf 14,99 euro) maakt de aanschaf van deze serie onweerstaanbaar. Omdat de serie op zichzelf niet altijd even hoogdravend is, zal de verkoop het waarschijnlijk alleen goed doen bij de liefhebbers, maar die zorgen zijn voor Bridge Entertainment.

Label: Bridge entertainment Releasedatum: 6 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: