DVD: Elementaire Deeltjes

De controversiële roman Les Particules Elémentaires van Michel Houellebecq viel niet overal in goede aarde eind vorige eeuw. De gedurfde filosofische en wetenschappelijke opinies en expliciete seksuele handelingen zorgden voor nogal wat commotie. Een verhaal dat vroeg om een verfilming en dat gebeurde dan ook. Regisseur Oskar Roehler gooide het roer in het scenario enigszins om en focuste zich op het verhaal van de twee hoofdpersonen en drukte de filosofie en wetenschap naar de achtergrond. Het resultaat is een film die het leven van twee halfbroers toont, waarin zij opgroeiden zonder liefde van hun moeder en dat hen in het huidige leven achter heeft gelaten als gebroken volwassenen met vele seksuele frustraties. Elementaire Deeltjes is nu uit op dvd.

Acteurs Moritz Bleibtreu (Lola Rennt, Das Experiment) en Christian Ulmen verzorgen respectievelijk de rollen van beide halfbroers Bruno en Michael. Michael was een succesvol wetenschapper die mathematische verklaringen zocht achter de biologie, maar hij raakte in een persoonlijk dal en keerde de wetenschap en zijn succesvolle carrière tijdelijk de rug toe. Hij is een zonderling met weinig sociale en communicatieve vaardigheden en dat heeft zijn verhoudingen met vrouwen altijd in de weg gestaan.
Bruno is een seksueel gefrustreerde getrouwde man, die zijn obsessies en lusten niet kwijt kan in zijn huwelijk en zijn heil zoekt bij hoeren of fantaseert over de jonge studentes waaraan hij les geeft.

Hun moeder liet hen in de steek om haar eigen vrijheid en lusten achterna te gaan in hippiecommunes, maar was nog wel zo 'vriendelijk' hen van elkaars bestaan af te laten weten toen ze inmiddels pubers waren. Zelf zoeken Bruno en Michael nu ook naar een nieuwe vrijheid of een manier om hun leven te veranderen. Voor beiden komt die omslag in de vorm van een vrouw. Michael ontmoet zijn oude schoolvriendin Annabelle weer en Bruno vindt via een zweverig nudistencamp Christina, waarmee hij zijn seksuele behoeftes kan vervullen.

Toch loopt hun leven vanaf dat moment niet meteen over van geluk. In tegendeel, enkele noodlottige wendingen geven een negatieve draai aan de toekomst en beiden moeten hiermee zien te leren leven en belangrijke beslissingen nemen.

De film is van tijd tot tijd een tikje vreemd, wat niet zo raar is met zo'n roman als basis, maar doordat niet het hele verhaal in de film uitgespit kan worden is de verhaallijn nogal springerig en lastig te volgen. Verleden en heden wisselen elkaar af zonder duidelijke scheidslijn. Ook de karakters moeten groeien in het verhaal, het duurt even voordat je je met de personen kan vereenzelvigen. Deze aspecten zorgen ervoor dat de kijker niet snel bij het verhaal betrokken raakt en hierdoor de intensiteit van de film mist. Het acteerspel van beide heren en de twee vrouwen in hun leven (Franka Potente en Martina Gedeck) is wel indrukwekkend. Alleen wordt de potentie van Potente niet echt benut in de relatief kleine rol die ze heeft. Daarnaast bevat de dvd geen extra's, waarmee het totaalplaatje in een zeer matige release resulteert.

Label: Releasedatum: 6 maart 2007 Kijkwijzer: