DVD: The Covenant

Het lijkt David Goodman (Edward Furlong) voor de wind te gaan. Mooi huis, leuke vriendin (Chandra West), een leuke baan bij een PR-bedrijf en promotie binnen het bedrijf gloort aan de horizon. De promotie gaat echter aan zijn neus voorbij en alsof dat nog niet genoeg was, staan er nog grotere veranderingen op hem te wachten. Als hij die avond weg wil gaan met de auto betrapt hij iemand die zijn auto probeert te beschadigen. David probeert hem weg te jagen, maar krijgt als dank een chemische stof in zijn ogen gespoten. De schade aan zijn ogen is zo groot dat hij compleet blind is en dat de dokters de kans vrij groot achten dat hij nooit meer zal zien. David kan deze tegenslagen allemaal niet verwerken en raakt totaal depressief. Hij ziet het leven niet meer zitten en zelfs zijn vriendin kan hem niet uit de depressie helpen. Totdat er een telefoontje komt voor David van een mysterieuze dokter Guillermo List (Michael Madsen) die beweert dat hij David weer kan laten zien. Wanhopig als David is, gaat hij op dit aanbod in zonder zich af te vragen wat de spreekwoordelijke kleine lettertjes in het contract zijn. Wonder boven wonder krijgt hij zijn zicht weer terug en hij kan zijn geluk niet op. Na een korte periode begint hij zich echter steeds vreemder te gedragen. Zijn vriendin heeft al snel door dat dokter List en de wandelstok het kwaad in David naar boven brengen en ze gaat op onderzoek uit om hem te redden.

The Covenant is weer eens een schoolvoorbeeld van een slechte horrorfilm; helaas niet zo slecht dat het hilarisch wordt want dan zou het nog entertainmentwaarde hebben. Het verhaaltje hebben we al duizenden keren gehoord en er wordt ook totaal niet geprobeerd om iets anders te vertellen dan de vele clichés. Een groot deel van het verhaal kun je gewoon zonder moeite voorspellen. Nu is een origineel verhaal niet altijd noodzakelijk om een leuke film te maken, maar enige creativiteit wat dat betreft zou de film zeker goed hebben gedaan. Ook het acteerwerk is niet iets om over naar huis te schrijven. Het valt op zich nog mee en het kan zeker nog vele malen slechter dan dit, maar het is gewoon niet voldoende. Michael Madsen acteert zeer plichtmatig en is geen schim van de acteur die hij was in films zoals Reservoir Dogs en Kill Bill Vol.2. Ook Furlong is niet in zijn beste doen. Furlong is natuurlijk vrij bekend van Terminator 2: Judgment Day, Brainscan en American History X, maar sindsdien heeft hij niet veel goede rollen meer gehad. Zo ook nu weer. Furlong probeert er nog wel iets van te maken, maar overtuigt gewoon geen enkel moment. Alleen Chandra West acteert nog redelijk. Echter zijn het niet eens bovengeschreven punten die de film de nek om draaien. De film wordt nergens spannend of eng, is vrij saai uitgewerkt en er is eigenlijk geen moment te ontdekken waar deze je iets doet. The Covenant ziet er qua beeld trouwens vrij aardig uit en verrassend genoeg geldt dat zeker voor de effecten. Ook op het geluid en de muziek is niet heel veel aan te merken. The Covenant is een film waar je, als je het einde haalt, niet veel tijd meer aan wilt besteden.

De DVD-uitgave van RCV is vrij summier. Er zijn nauwelijks extra’s aanwezig en ook opvallend is het feit dat er geen 5.1 track te vinden is; iets wat de laatste tijd zelfs bij de meest goedkope DVD’s aanwezig is. Niet dat er iets mis is met stereo overigens. Het geluid klinkt best redelijk op de stereo track. Er is weinig aan te merken op de beeldkwaliteit. Het beeld is anamorf op de DVD gezet en vult dus het hele scherm op breedbeeld tv’s. Enig minpunt lijkt te zijn dat het niet de originele beeldverhouding is; al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Label: RCV Releasedatum: 7 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: