Film: Princess

Princess is een animatiefilm van de jonge Deense regisseur Anders Morgenthale. Door de gebruikte tekenstijl wordt Princess ook wel een Deense Anime genoemd; verwijzend naar de animatiefilms uit Japan die wij hier in Europa betitelen als Anime. De film was al te zien op het International Film Festival Rotterdam en zal binnenkort ook een beperkte bioscooprelease krijgen.

De 32-jarige August keert na jaren als missionaris te hebben gewerkt terug huiswaarts. Het trieste nieuws dat zijn zus Christina overleden is, doet hem beslissen te stoppen met zijn werk om zo tijd vrij te maken om voor de alleen achtergebleven vijfjarige dochter Mia te zorgen. Christina was één van de grootste pornosterren en nam behalve van haar succes ook flinke teugen van de drugs die haar uiteindelijk fataal werden. Mia is zodoende in een zeer kindonvriendelijke omgeving opgegroeid. De eerste ontmoeting tussen Mia en August, die haar uit de tijdelijke zorg van een prostituee haalt en die ze nog nooit heeft gezien, verloopt stroef en Mia gaat dan ook niet zonder morren mee met haar nieuwe zorgdrager. August vervult zijn nieuwe rol zeer onwennig, maar probeert toch zijn uiterste best te doen en langzaamaan groeit hun relatie. Er is echter ook een kant van August die niet tegen alle ellende kan die hij en zijn zus in hun leven hebben gehad. Als hij dan ook nog forse blauwe plekken bij Mia ontdekt die één van Christina's bazen heeft veroorzaakt, begint de woede, het verdriet en zijn schuldgevoel sterk de overhand te krijgen. August staat op als wrekende engel en gaat achter de grote bazen van Christina aan en verklaart de oorlog aan de porno-industrie.

Princess is een redelijk geslaagde animatiefilm die door sommige mensen een ietwat oneerlijke reputatie als gewelddadige film is aangepraat. De gewelddadigheid in de film valt best mee. Toegegeven: een vijfjarige die een man met een koevoet bewerkt op plaatsen waar je dat als man niet wilt hebben en soortgelijke dingen zijn natuurlijk niet de meest vriendelijke acties. Het zijn echter scènes die absoluut niet de boventoon voeren in deze film. Er wordt veel meer tijd besteed aan de relatie tussen August en Mia, en de achtergrond van August en Christina die uiteindelijk ervoor zorgde dat Christina in de porno-industrie belandde en die Augusts schuldgevoel verduidelijken. Ook komen de invloeden die de wereld waarin Mia is opgegroeid op haar hebben gehad voorbij. De achtergrond van August en Christina wordt trouwens niet in beeld gebracht als animatie, maar als live-action handheld cameraopnames. Deze spaarzame afwisseling werkt eigenlijk vrij goed en stoort geen moment. Door de karakterontwikkelingen is het tempo van de film, ondanks zijn korte duur van 80 minuten, niet erg hoog; dus je hoeft geen film te verwachten met veel snelheid, actie en geweld.

De animatie in de film is zoals al eerder aangegeven een beetje vergelijkbaar met de stijl die in Japan vaak wordt gebruikt. Vrij simpel uitziend, al moet gezegd worden dat het in beweging een stuk beter overkomt met meer diepte in het beeld dan de vrij plat uitziende screenshots hier laten zien. Ikzelf heb geen enkel probleem met deze vorm van animatie, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die in deze tijd wat gedetailleerdere animatie willen zien. Het geluid van Princess is vrij oké, maar echt veel momenten dat het geëtaleerd kan worden zijn er niet.

Princess is een gestaag opgebouwde film met een aantal gewelddadige en soms bloedige uitspattingen. Als je kans ziet om deze Deense animatiefilm in zijn beperkte release te zien, dan zou ik hem zeker in overweging nemen, al is het misschien niet iets voor iedereen.

De film zal in ieder geval te zien zijn in:
The Movies (Amsterdam)
Lantaren Venster (Rotterdam)