Film: Hannibal Rising

Hij maakte in 1986 al zijn debuut op het witte scherm, maar werd pas echt beroemd toen Sir Anthony Hopkins gestalte gaf aan deze psychopaat. Ik heb het natuurlijk over onze altijd geliefde kannibaal Dr. Lecter. Brian Cox was zeker niet slecht als Lecter in Manhunter, maar wat Hopkins deed bleek onvergetelijk. Het is dan ook niet vreemd dat er een vervolg kwam op The Silence of the Lambs (Hannibal), en een remake van Manhunter (Red Dragon) met Hopkins als Hannibal. Deze twee films kwamen niet in de buurt van de eerdere films, maar dat bleek geen reden om te stoppen met het uitmelken van het karakter. Hannibal Rising is de nieuwste telg van de serie, een prequel die ons zou moeten vertellen hoe Lecter veranderde in Hannibal the Cannibal. Een concept dat de laatste paar jaar erg in de mode lijkt te zijn. De cast bestaat onder meer uit: Gaspard Ulliel (Paris, je t’aime), Gong Li (Miami Vice), Dominic West (300) en Richard Brake (The Black Dahlia).

Letland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De familie Lecter, waaronder een jonge Hannibal, vertrekt uit hun kasteel om het oorlogsgeweld te ontvluchten. Ze komen terecht in een klein afgelegen huisje in de bossen. Het duurt echter niet lang of er staat al een tank voor het huisje. De inzittenden willen de familie gelukkig geen kwaad doen en willen alleen gebruik maken van de nabij gelegen waterput. Voor de zekerheid halen ze alle volwassenen naar buiten om ze in de gaten te houden. Het gaat echter helemaal fout als een vijandig vliegtuig de tank ziet. Het vliegtuig neemt een duikvlucht om de tank uit te schakelen. Het vliegtuig wordt neergeschoten en stort neer op de tank. Alle omstanders komen daarbij om. De enige overlevenden zijn Hannibal en zijn zusje Micha die in het huisje moesten blijven. Samen proberen ze in het huisje te overleven, maar de voedselvoorzieningen zijn schaars. En het wordt allemaal nog erger als een groep uitgehongerde Russen het huis overneemt en de kinderen gijzelt. Op een gegeven moment zijn deze mannen zo uitgehongerd dat ze grijpen naar een laatste redmiddel. Micha is het slachtoffer en gezien Hannibals reputatie hoef ik je vast niet vertellen wat er met haar gebeurt. Het verhaal verspringt nu wat jaren totdat Hannibal (Gaspard Ulliel) als jongeman aanklopt bij zijn tante (Gong Li) in Parijs. Door de vele dingen die zijn tante hem leert en zijn onstilbare wraakgevoelens tegen de onbekende mannen, keert hij terug naar Letland om achter de identiteiten van deze mannen te komen. Als hij ze vindt staat hem niets meer in de weg om zijn wraak te voltrekken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Hannibal Rising is één van de minste, zo niet de minste Hannibal film tot nu toe. Allergrootste minpunt van de film is het overheersende gevoel dat de Hannibal die we in deze film te zien krijgen in niets lijkt op de Hannibal zoals we in de latere films zullen zien. Er zijn ook vrij weinig gebeurtenissen die je ook echt het gevoel geven dat het één van de redenen is dat Hannibal later verandert in de geniale seriemoordenaar. Micha's dood lijkt de enige gebeurtenis te zijn die invloed heeft op Hannibal. Voor de rest van de film loopt hij er van begin tot eind bij als een op wraakbeluste moordenaar zonder dat er verder veel karakterontwikkelingen plaatsvinden. Bij een film die Hannibal Rising heet mag je toch wel wat meer ontwikkelingen verwachten. Deze film als Hannibals jonge jaren beschouwen doet het karakter dan ook helaas meer kwaad dan goed. Het acteerwerk in de film is ook niet indrukwekkend. Ulliel doet bijvoorbeeld veels te veel zijn best om te praten als Hopkins' Hannibal en dat komt erg geforceerd over. Hij loopt ook de hele film rond met een van wraak doorlopen gezicht en lijkt zeer weinig controle te hebben over zichzelf. Dat klinkt mijns inzien niet echt als Hannibal en er wordt ook vrij weinig gesuggereerd dat hij dat in de toekomst af zou leren. Als film die inzicht moet geven in de psyche van Hannibal heeft de film wat mij betreft dan ook compleet gefaald.

Wat over blijft is een wraakfilm die maar al te graag naar zijn voorgangers refereert. Blijkbaar vindt Hannibal het bijvoorbeeld aangenaam om een masker te dragen zoals hij droeg in The Silence of the Lambs als hij senator Martin ontmoet, want hij draagt hier maar al te vrijwillig een gelijkend samurai masker. Ik zal je verder commentaar over de compleet belachelijke samurai-connectie besparen. Als wraakfilm is de film vrij standaard en voorspelbaar. Om niet helemaal negatief te eindigen wil ik ook nog wel vertellen dat de film wel dikke voldoendes krijgt voor het beeld en het geluid. Hopelijk kunnen we Hannibal nu met rust laten, want hij heeft zijn houdbaarheidsdatum blijkbaar wel gehad.

Label: Benelux Film Distributors Releasedatum: 8 maart 2007
Kijkwijzer: Waardering: