CD: Doe Maar - Echt Alles

SubheaderHet is 25 jaar geleden dat de "De Bom" in de hitparade verscheen, en nu verschijnt de verzamelaar met echt alles wat in de hoogtijdagen van Doe Maar, tussen 1979 en 1984, is verschenen. Totaal 55 nummers zijn in een gelimiteerde uitgave verzameld op 3 cd's. Uiteraard in de felle neonroze en groene kleuren die we van Doe Maar kennen. De nummers die ze gemaakt hebben tijdens hun eenmalige comeback in 2000 staan hier dus niet op. Naast de drie cd's zit er een klein boekwerkje bij met daarin informatie over de band en de bandleden. Uiteraard is het geheel voorzien van meerdere foto's van de band. Daarnaast is er nu ook een musical van Doe Maar in het theater.

Doe Maar startte in 1979, maar hadden pas in 1981 een echte hit. Aan het hoofd van de band stonden de singer-songwriters Ernst Jansz en Henny Vrienten. Laatstgenoemde kwam pas na lang aandringen in 1980 bij Doe Maar. In eerste instantie zag Henny Vrienten geen zeker bestaan in een Nederlandstalig bandje. Het tij zou zeer spoedig keren en in 1981 schoot Sinds 1 dag of 2 (32 jaar) de Nederlandse Top40 in. De mix van Reggae, Ska en Punk overspoelde Nederland. Hun tweede album "Skunk" (Ska + Punk) haalde de eerste plaats in de albumlijsten. Intussen kleurde heel Nederland roze en groen. Buttons, speldjes, T-shirts en stickers werden door het management en de band verkocht, al was het alleen maar om de illegale handel tegenstand te kunnen bieden. Die laatste bood meestal een slechte kwaliteit, en dat was iets wat de band de fans zeker niet wilde aandoen.
Subheader

Niet alleen Doe Maar deed goede zaken in muziekland, ook andere Nederlandstalige bands hadden succes met de Nederpop. Maar als je de succesfactor moest wegen naar het aantal hysterische en flauwgevallen meisjes tijdens de concerten en optredens, dan stond Doe Maar op eenzame hoogte. Door de grote druk die de bandleden voelden, het gebrek aan privacy en de gemene sneren van het tijdschrift "Privé", besloten de bandleden op het hoogtepunt van hun succes te stoppen. Dat feit haalde zelfs het NOS-Journaal en liet vele tienermeisjes in tranen uitbarsten en mogelijk zelfs flauwvallen. Het laatste concert werd op 14 april 1984 gegeven in de "Maaspoort Sports en Events" in 's Hertogenbosch.

Subheader

De 55 tracks op deze nieuwe verzamelaar zijn allemaal gemaakt in de studio tussen 1979 en 1984. De geluidskwaliteit is dan ook uitstekend en heerlijk om naar te luisteren. Toch mooi dat je de meeste nummers direct in de intro al herkent. De indeling van de cd's is echter niet in chronologische volgorde. Op cd1 wordt gestart met de eerste grote hit, Sinds 1 dag of 2 van het album "Skunk". Op cd3 eindigt men vervolgens met De Bom. Het is niet de eerste verzamelaar die bestaat, maar deze is wel zeer compleet. In het verleden was het óf een cd met de hits óf een box met daarin een heruitgave van de albums. Bij die eerste versie miste je dan de onbekendere nummers en bij de tweede versie miste je een aantal grote hits die nooit op een album waren verschenen. Zo is De Bom alleen op de compilatiealbums te vinden. Daarnaast zijn ook enkele nummers toegevoegd die op de plank zijn blijven liggen. Wat ze Doet en De vrolijke padvinder waren al geschreven voor het vijfde album en Wegwerpaansteker was blijven liggen voor het album "Skunk". Deze nummers zijn later nog wel een keer op een compilatiealbum geplaatst. Het enige dat ontbreekt bij "Echt Alles" zijn de dub-remixen van "Doe de Dub Discodubversie", maar deze vallen dan ook niet onder het studiowerk van Doe Maar.

SubheaderDe eerste 10.000 digipacks zijn gelimiteerd en voorzien van een sticker met een uniek nummer. In het verleden kochten de fans al de cd-versie terwijl ze nog geen cd-speler in huis hadden. Het omgekeerde zal nu misschien gebeuren met de roze vinylsingle van De Bom, die ook opnieuw wordt uitgebracht. Het boekje dat bij de digipack zit geeft een leuk en bondig overzicht van Doe Maar, de bandleden en wat er allemaal gebeurde toen de hype op z'n hoogtepunt was. De fan heeft deze cd-set natuurlijk allang opgehaald bij de platenzaak, of gaat dat deze week doen. Als je nog niets van Doe Maar op cd in de kast hebt staan, dan is deze box zeker een aanrader en anders is het gewoon leuk omdat je nu eindelijk alle nummers compleet hebt.

Label: CNR Releasedatum: 5 februari 2007