CD: Larsson - This Is...

Larsson komt uit studentenstad Leuven, en ze maken ook nog eens indierock. Op radiostation Studio Brussel ging single 'H' al in high rotation. Met alle kwalitatief hoogstaande rockplaten uit België van de laatste jaren nog in het achterhoofd, mag je This Is... gerust als een veelbelovend debuut kwalificeren. Het is echter altijd maar afwachten met nieuwe gehypte bands. Zoals het gezegde luidt: Één leuk nummer op je Myspace maakt nog geen goed album.

Volgens de persinfo moeten we rekening houden met een mix tussen Soulwax (vandaar dat artwork?), Soundgarden en een beetje T-rex. Opener 'Girls Will Be Girls' doet eerder denken aan landgenoten Millionaire, maar voor de rest is het een aardige omschrijving. Zoals altijd bij onze zuiderburen heeft de basgitaar een prominente rol. Het heeft behoorlijk wat weg van de vroege jaren van Soulwax, en de gitaar van Soundgarden die altijd maar door de ruimte lijkt te zweven is ook aanwezig. Voor de invloeden van T-Rex zul je tot afsluiter 'Without A Paranoid Mind' moeten wachten. Dat is dan wel weer meteen het beste nummer van de plaat dankzij de poppy invloeden, ze hadden best wat meer mogen lenen van die Britse glamrockband. 'Flowers From a Brook' beschikt tevens over een heerlijk refreintje, voor de rest is het helaas (of voor sommigen juist gelukkig) vooral een wervelwind van korte no-nonsense rocksongs.

'Overrated, Estimated', de eerste single, sluit perfect aan bij de talloze Britse bands die de alternatieve hitlijsten bestormen. Korte gitaarslagen en identieke drums, aanstekelijk is het sleutelwoord. Het is dan ook niet zo vreemd dat de vijf Vlamingen onlangs in het voorprogramma van The Fratellis stonden. In de eerste clip van Larsson echter geen halfnaakte dansende vrouwen, maar de vijf bandleden gehuld in het zwart inclusief zonnebril, voor een zwart-wit gestreepte achtergrond. 'Cool' en 'hip' zou je denken, maar nee. "Larsson has Style. Energy. Intensity", beweren ze zelf. Ze proberen nog zo hard, maar het is niet iets dat je kunt afdwingen. De gebroeders Dewaele zijn het, Tom Barman is het, om van Mauro maar niet te spreken. Talent hebben ze wel, maar het komt er nog niet helemaal uit.

Het thema in de clip en voor de hoes zijn wel goed gekozen. Het ontbreekt Larsson namelijk aan kleur. Het is te eentonig en doet te veel denken aan andere artiesten. Dat maakt het een plaat die leuk is voor even, zoals het ook met bijna alle Britse bandjes van tegenwoordig gaat. Liefhebbers van bijvoorbeeld de Arctic Monkeys zullen This Is... dan ook vast omarmen. En ondanks de constante cynische toon vind ik het best een leuke plaat hoor. Maar niet te lang.

Label: Munich Releasedatum: 2 februari 2007 Waardering: