DVD: Reds

"Not since Gone With The Wind has there been a great romantic epic like it!"

Dat is nog eens een tagline die je aandacht trekt. Als er dan ook nog namen als Warren Beatty, Diane Keaton en Jack Nicholson en drie Oscars op het affiche staan, kan het al haast niet meer misgaan. Toch is Reds uit 1981 nooit uitgegroeid tot een klassieker als Gone With The Wind. Het is uiteindelijk zelfs relatief onbekend gebleven, en wordt nu pas voor het eerst op dvd uitgebracht. Dat klinkt nogal onbegrijpelijk, totdat je leest dat de meer dan drie uur durende film gaat over het leven van de Amerikaanse schrijver en communist Jack Reed, die in het Kremlin begraven ligt. Het is überhaupt een wonder dat de film ooit gemaakt is, en nog door een grote studio ook. Gelukkig was de tijd van de communistenjager, senator McCarthy, allang voorbij.

Regisseur, scenarioschrijver, producent en hoofdrolspeler Warren Beatty stond altijd al bekend als uiterst links, maar Reds moet zeker niet gezien worden als communistische propaganda. Ook al spreekt de bewondering voor de bolsjewistische revolutie wel degelijk uit de beelden en muziek, Reds is vooral een geschiedkundige reconstructie en een groot liefdesverhaal. Beatty begrijpt dat geschiedenis pas velen jaren later wordt geschreven en dat de werkelijkheid in feite vooral chaos is. Één van de sterkste punten aan Reds is dan ook een aantal interviews met de echte personen die Reed hebben gekend. De afwisseling tussen documentaire en fictie leidt in het begin af, maar na verloop van tijd wen je er aan en is het een geweldige constructie om de geschiedenis van meerdere kanten te bekijken.

De idealistische strijd van rokkenjager Reed loopt parallel aan zijn relatie met de feministische schrijfster Louise Bryant (Diane Keaton). Na hun ontmoeting in 1912 ontstaat een knipperlichtrelatie, met name omdat Reed het te druk heeft om de wereld te veranderen. Ze past totaal niet in de linkse intellectuele sfeer die er in kunstenaarsdorp Greenwich Village in New York, en als journalist lijkt ze ook te mislukken. Wanneer ze een tijdje alleen is met toneelschrijver Eugene O'Neill (Jack Nicholson) begint ze met hem een langdurige affaire. Pas wanneer ze samen met Reed naar Rusland afreist en ze samen met eigen ogen de 'glorie' van de revolutie aanschouwen, bloeit de liefde tussen de twee weer op.

Episch is misschien niet het juiste woord, maar als je eenmaal door het verhaal opgezogen wordt is er geen ontsnappen meer aan. De scènes tussen Bryant en Reed zijn niet altijd even geweldig, ook al acteert Keaton weer fantastisch met haar ogen. De prachtige decors in Rusland, de muziek en met name de revolutionaire cinematografie van Vittorio Storaro maken gelukkig veel goed. Voor Beatty lijkt de rol op zijn lijf te zijn geschreven. Hij begrijpt het conflict tussen het kunstenaarsschap en politiek als geen ander. Daarbij is het gewoon een geweldig verhaal. Je hoeft het niet met de personages eens te zijn, maar je begrijpt wel de hoop voor een betere wereld, en de teleurstelling nadat de bolsjewisten hun totalitaire bureaucratische regime starten.

De extra's vullen de film goed aan, zoals je mag verwachten van een 'Special Collectors Edition'. Rare naam trouwens, voor een film die niet eerder is uitgebracht op dvd. In zes interviews, die gezien kunnen worden als één lange making-of, vertellen o.a. Beatty en Nicholson over de verschillende processen in het creëren van Reds. Het is niet allemaal even interessant, maar het verlengt wel het plezier. Want ook al duurt de film zelf al 194 minuten, eigenlijk wil je niet weg uit de wereld van Louise Bryant en Jack Reed. Het is onbegrijpelijk waarom Reds nooit is uitgegroeid tot een klassieker, want het is een intelligente film die het verdient om gezien te worden.

Label: Paramount Home Entertainment Releasedatum: 1 februari 2007
Kijkwijzer: