DVD: R.V.

Het gezin van Bob Munro (Robin Williams) is alles behalve een eenheid. Bob is altijd bezig met zijn werk, zijn puberende kinderen vermaken zichzelf wel en zijn vrouw is vergeten wat ze ooit in hem zag. De familie Munro staat op het punt om op vakantie naar Hawaï te gaan, maar het werk van Bob gooit roet in het eten. Hij moet een presentatie houden in Colorado en overtuigt (lees: dwingt) zijn gezin om met hem mee te gaan in een afschuwelijke camper. Onder het mom van gezinsbinding stapt iedereen in de camper, zonder te weten dat Bob stiekem op weg is naar een klus voor zijn baas. De goedkope R.V. (Recreational Vehicle) kent allerlei mankementen en Bob is niet echt kundig in het besturen van het gevaarte. Als ze dan ook nog eens een vrij ordinair en opdringerig gezin tegenkomen op een parkeerplaats, ontdekt de familie dat het altijd erger kan dan ze ooit dachten. Een lange rit met rampspoed en gezinsbinding begint.

In R.V. speelt Robin Williams de gekwelde geest die hij al zo vaak speelde. Een huisvader met een gezinnetje dat niet echt doet wat hij wil besluit zijn vrouw en kinderen om de tuin te leiden. Het levert een vrij aangename avonturenfilm op waarbij de uitdagingen van de wildernis centraal staan. De meeste aandacht in de film gaat natuurlijk uit naar hoofdrolspeler Robin Williams, maar ook de excentrieke familie Gornicke wordt bijzonder grappig neergezet. R.V. zorgt met regelmaat voor een glimlach op je gezicht en leidt soms zelfs tot een schaterlach. Niet omdat de film bijzonder orgineel is, maar eerder omdat de situaties erg herkenbaar zijn en soms idioot leuk zijn uitgewerkt. Als de R.V. klem komt te zitten op het topje van een berg probeert hij met gewichtsverplaatsing weer vooruit te komen; dat lijkt te lukken, maar dan wel op het moment dat Bob niet bij de rem kan. Ook een scène met een aantal wasberen die zich verstopt hebben in het keukentje, is bijzonder grappig. Jammer genoeg heeft de film -net als de krakkemikkige camper- wel enige tijd nodig om op gang te komen. Robin Williams komt het beste uit de verf als hij zijn hele hebben en houwen in de strijd kan gooien. Ook de Gornickes (Jeff Daniels en Kristin Chenoweth) dragen flink bij aan de lol in deze avonturenfilm voor de hele familie.

De release op dvd is bijzonder netjes. Naast de uitstekende kwaliteit van het beeld en geluid bevat de dvd een flink aantal extraatjes. Allereerst bevat de dvd een commentaartrack van regisseur Barry Sonnenfeld (Men In Black, The Addams Family, Wild Wild West, Get Shorty), waarbij veel verteld wordt over de totstandkoming van bepaalde scènes. Voor een luchtige film als R.V. bevat de track wel erg zouteloos commentaar, dus je kunt deze met een gerust hart overslaan. De verwijderde scènes voegen niet veel toe aan het verhaal en zijn, in tegenstelling tot de bloopers, niet erg grappig. Daarnaast bevat de disk een aantal korte documentaires, waarin een kijkje wordt geboden achter de schermen en is er een korte feature over het storyboard. Ook hier zit er weinig interessants tussen. Ook al zijn de meeste extra's vrij overbodig, Sony biedt de kijker tenminste de mogelijkheid om wat meer te weten te komen over de film.

R.V. is een mix tussen een familieavontuur en een komedie. De film komt traag op gang, maar weet op een gegeven moment zeker te vermaken. De grappige momenten met de camper en de interactie tussen de gezinsleden zijn soms erg grappig. De release op dvd is vrij netjes, al zijn de vele extra's niet allemaal de moeite waard. Robin Williams verstaat zijn vak en zet met R.V. gewoon een leuke film neer voor op een regenachtige zondagmiddag, of gewoon voor onderweg in je eigen camper!

Label: Sony H.E. Releasedatum: 1 februari 2007 Kijkwijzer: