DVD: The Lost City

The Lost City speelt zich af in het Cuba van 1958. Havana is een bruisende stad waar veel plezier te beleven is voor wie zich dat kan veroorloven. Ondergronds verenigen de tegenstanders van dictator Fulgencio Bastista zich. De welgestelde familie Fellove behoort tot de eerste groep: oudste zoon Fico (Andy Garcia) is zelfs eigenaar van El Tropico, de mooiste nachtclub van de stad. Toch wint de revolutionaire gedachte het van de rijkdom, want één voor één laten Fico's broers zich winnen voor de zaak van Fidel Castro en Ernesto 'Che' Guevara.

Fico vreest voor de toekomst van zijn club onder het nieuwe regime. Samen met zijn komische huisvriend en schrijver (Bill Murray) moet hij toezien hoe de Cubaanse cultuur vervaagt en mensen op slag veranderen. Fico wordt meegesleept door de ingrijpende ontwikkelingen van zijn land en raakt veel dieper dan gewild betrokken bij de revolutie. Uiteindelijk moet Fico zich zelfs de vraag stellen of hij nog langer in zijn geliefde nachtclub kan werken.

The Lost City is niet zomaar een filmpje. Niet alleen is de lengte ruim over twee uur, maar het is ook een film van meerdere verhaallijnen. Het gaat over passie voor muziek, passie tussen geliefden, maar tegelijkertijd ook over vervreemding tussen mensen, van een leven en een land.

Waar The Lost City overtuigt in het passionele gedeelte, ondersteund door Cubaanse muziek en dans, is het meer serieuze deel soms erg gezocht gebracht. Bijna klassiek worden personages neergezet. Net dat tikkie te dramatisch. Vooral met de hoofdrolspeler, Andy Garcia, zou je bijna medelijden moeten krijgen. Hij is echter zelf schuldig: behalve de hoofdrol neemt immers Garcia ook de regie voor zijn rekening.

Garcia kwalificeert zonder enige concurrentie voor de schoonzoon-van-het-jaar-trofee. Iedereen legt zijn probleem bij hem voor, en bij alles, inclusief wat hem zelf overkomt, legt hij een luisterend oor en een troostende blik te toon. Als zijn evenwicht verstoord wordt, blijkt dat bij wijze van spreken slechts uit een trillend ooglid of mondhoekje. De spreekwoordelijke coolheid past in eerste instantie wel in de persoonlijkheid, maar naarmate de film verstrijkt verhindert ze ook echte identificatie met de hoofdpersoon. Een contrast met zijn omgeving, en de hartstochtelijke wijze waarop de film geschoten is, en vooral ook ondersteund wordt door de prachtige muziek en decors.

De film is lang, bijna te lang om te blijven boeien. Ook al wordt het verhaal gebroken door Bill Murray, onovertroffen als de komiek zonder naam. Hij hangt de clown uit zonder restricties, met een vrijheid die hij alleen maar kan hebben in de vorm van deze bijrol. Zijn beperkte optredens zijn aangenaam lichtvoetige contrasten temidden van alle dramatiek. Memorabel is ook Dustin Hoffman in een miniem bijrolletje als Meyer Lansky, maffiabaas.

Waarschijnlijk had het verhaal beter gewerkt bij een kortere en kernachtigere benadering, en een geloofwaardiger verhaallijn. Nu is de film soms wat fragmentarisch, en gekunsteld. Weliswaar zijn boodschap en thema oprecht, maar het komt niet helemaal uit de verf. Muziek en decor zijn absolute pluspunten.

Het eindoordeel bestaat dan ook uit gemengde gevoelens.

Label: RCV Releasedatum: 24 januari 2007 Kijkwijzer: