DVD: Grey's Anatomy

De koning is dood, lang leve de koning! De afgelopen twee jaar was een periode waarin een aantal geliefde series hun allerlaatste aflevering kenden of aan hun laatste seizoen begonnen. Nooit meer Sydney Bristow in Alias, nooit meer Lorelai en Rory Gilmore in The Gilmore Girls en nooit meer Will & Grace in... juist! Maar het was ook een periode waarin we als tv-kijkers werden verwend met nieuwe juweeltjes als Justice, Prison Break en Grey's Anatomy. Die laatste serie, die inmiddels klaar is om de nieuwe kijkcijferhit van Net5 te worden, is inmiddels in Nederland bezig met het derde seizoen. Gelukkig voor de fans hoeven zij niet lang te wachten op de release van het vorige seizoen, want deze ligt sinds kort op acht disks in de winkels.

Alhoewel de hoofdpersonen uit Grey's Anatomy allen werkzaam zijn in het Seattle Grace Hospital, is de serie niet echt de doorsnee ziekenhuisserie die misschien zou verwachten. Centraal in de serie staat Meredith Grey (Ellen Pompeo), een co-assistente die in het huis van haar moeder, Ellis Grey, woont. Haar moeder was een alom gewaardeerde chirurge in het Seattle Grace Hospital, tot ze getroffen werd door Alzheimer. Meredith heeft haar moeder moeten beloven dat ze voor iedereen geheim houdt dat ze aan Alzheimer leidt en in een verzorgingstehuis woont. Het blijkt een onhoudbaar geheim, zoals overigens elk geheim in Seattle Grace. Door de ruimte die Meredith over heeft in het grote huis, besluit ze dat twee van haar vrienden uit de opleiding bij haar in mogen wonen. De sexy Izzie (Katherine Heigl), die haar opleiding betaalde met het poseren in haar ondergoed, en de onzekere George (T.R. Knight), die stiekem verliefd is op Meredith. De afdeling chirurgie is een kleine wereld, want iedereen kent elkaar al snel door en door. Meredith wordt verliefd op dokter Shepherd (Patrick Dempsey), haar vriendin Christine (Sandra Ho) ontwikkelt een relatie met dokter Burke (Isaiah Washington) en de onzekere George weet te scoren bij zuster Olivia. Het lijkt wel alsof er praktisch geen leven is buiten het ziekenhuis, want iedereen doet het met iedereen en het woord privé lijkt binnen de muren van het ziekenhuis niet te bestaan.

Geluk, liefde en verdriet staan centraal en op de achtergrond spelen alle karakters mee in een chirurgische variant op ER. Elke aflevering staan er een aantal medische zaken centraal, maar de echte focus ligt meer op de persoonlijke zaken van de dokters, co-assistenten en zusters. Nog meer dan de ontwikkeling van hun carrière gaat de serie over het leven in het algemeen. Over de ontwikkeling van jong volwassenen naar echte volwassenen. Onderweg naar een leven vol valkuilen, grenzen, twijfels en verantwoordelijkheden, maar ook vol met vriendschap, ruzies en verliefdheid. De cast zelf is er overigens ook een om verliefd op te worden. Voor de dames is er Patrick Dempsey (in de serie met de bijnaam McDreamy), voor de heren Katherine Heigl (met als bijnaam Dr. Model). Daarnaast spelen onder andere Isaiah Washington (Preston Burke), James Pickens Jr. (Dr. Webber), Ellen Pompeo (Meredith Grey) en Chandra Wilson (Dr. Bailey) een hoofdrol in de serie.

De release van het tweede seizoen is wat merkwaardig. Het komt op zich wel vaker voor dat een serie in twee delen wordt uitgegeven, maar niet vaak dat beide delen dan tegelijkertijd op de markt komen. Het tweede seizoen van Grey's Anatomy is in tweeën opgesplitst en elk deel bevat vier disks met afleveringen en extra's. Per deel ligt de adviesprijs iets lager dan vijfendertig euro, maar her en der liggen ze al te koop voor minder dan vijfentwintig euro. Naast alle 27 afleveringen van het tweede seizoen bevatten de dvd's ook een flink aantal extra's. Zo kun je een aantal scènes bekijken die de serie niet hebben gehaald en is er een special waarin je kunt zien hoeveel tijd het gekost heeft om de explosie uit aflevering zeventien in beeld te brengen. Ook bevat de release een rondleiding op de set, onder begeleiding van James Pickens JR. Dezelfde acteur komt ook terug in een andere feature, waarin hij en twee andere hoofdrolspelers te gast zijn in een talkshow. Daarnaast bevatten de disks een aantal interviews met de cast en een kijkje achter de schermen. Het tweede seizoen van Grey's Anatomy bevat genoeg materiaal om de fans bezig te houden, ook als ze alle afleveringen opnieuw hebben gekeken. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde.

Veel fans hebben ongetwijfeld met smart gewacht op deze release op dvd. Dat Buena Vista de release in twee delen heeft gehakt is merkwaardig, maar heeft vast met prijstechnische redenen te maken. Toch zet Buena Vista een zeer net product neer; zowel qua verpakking -twee keer twee slimcases in een kartonnen hoes- als qua inhoud. Grey's Anatomy kent niet voor niets een trouwe schare fans: zowel qua verhaallijnen, karakters als presentatie van het geheel gooit de serie hoge ogen. De medische kant van het verhaal is redelijk ondergeschikt aan de persoonlijke belevenissen van de hoofdpersonen, maar het ziekenhuis biedt een mooi decor voor alle ontwikkelingen binnen de serie.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 10 januari 2007 Kijkwijzer: Waardering: