DVD: Ha die Pa! - seizoen 2

Toen Luc Lutz de rol van vader in Ha die Pa! kreeg aangeboden was er nog geen invulling gevonden voor de rol van de zoon. Er moesten uitgebreide audities aan te pas komen om een geschikte acteur te vinden voor de komedie, totdat de zoon van Luc Lutz, Joris, bij de audities kwam kijken. Hij werd door de makers uitgedaagd om naar de rol te solliciteren. Het bleek een goede inschatting, want vader en zoon bleken tot een leuke interactie in staat. Het was voor Joris Lutz de eerste rol die hij speelde en er kwamen een hoop acteerlessen aan te pas voordat de eerste opnames werden geschoten. Ondanks de onervarenheid van Joris was het eerste seizoen een succes. De niet al te wilde avonturen van vader en zoon waren erg geliefd en velen vonden het dan ook jammer dat de serie na vier jaar al stopte. Vorig jaar kwam de eerste serie afleveringen al op dvd uit en nu is het de beurt aan het tweede seizoen.

Norbert Hogendijk (Luc Lutz) is een norse en soms onaangename man. Zijn huwelijk, waarin hij drie kinderen kreeg, liep dan ook op de klippen en bij de scheiding bepaalde de rechter dat zijn kroost bij de moeder moest blijven. Norbert bleef in het ouderlijk huis wonen en nam voor de huishoudelijke werkzaamheden een werkster in dienst, Suus (Guusje Westerman). Op een dag staat plotseling zijn oudste zoon Matthijs (Joris Lutz) op de stoep. Hij is amper achttien jaar, zit nog op de middelbare school en is met slaande ruzie (met zijn stiefvader) het huis uitgegaan. Hij moet nog eindexamen doen en het lijkt hem de beste oplossing om bij zijn vader in te trekken. Alhoewel de gezinshereniging nou niet bepaald direct van een leien dakje ging, blijken vader en zoon prima met elkaar overweg te kunnen, maar het verschil in levensopvatting en de generatiekloof spelen de twee vaak parten.

Zonder oneerbiedig te willen klinken, is Ha die Pa! gewoon 'Oud Hollandsch' vermaak. De serie, gebaseerd op een Engelse komedie en herschreven door Gregor Frenkel Frank, draait vooral om de huiselijke beslommeringen van de twee hoofdrolspelers. Norbert maakt zich bijvoorbeeld zorgen over de inbraakgolf van de laatste tijd en gaat op buurtpatrouille met de buurman. Die heeft bij de commando's gezeten en kan het niet nalaten om zijn knuppel mee te nemen. Uiteraard worden ze staande gehouden door de politie, die ze prompt ervan verdenkt ingebroken te hebben. Ook het alarmsysteem dat Norbert heeft laten installeren zorgt voor regelmatig bezoek van Oom Agent. Zoals gezegd, het heeft niet heel erg veel om het lijf, maar het heeft ook nergens de pretentie om een wereldkomedie te zijn. Luc Lutz zet een geweldige norse man neer, die als een vos wel zijn (figuurlijke) haren is verloren, maar niet zijn streken. Joris Lutz is vrij onervaren, maar voelt zich in het gezelschap van zijn vader duidelijk op zijn gemak. Zijn rol, van losbandige zoon met moderne normen en waarden, heeft een leuke invulling en zorgt voor de nodige grappige momenten. Je ligt bij Ha Die Pa! nooit schuddebuikend van het lachen voor je televisie, maar gegarandeerd dat je je met deze serie prima vermaakt.

Het tweede seizoen van Ha Die Pa! is in twee vormen op de markt verschenen: als twee losse disks met elk vier afleveringen, maar ook als enkele release met twee disks. Waarom er gekozen is voor deze verschillende verpakkingen is een raadsel, want de prijs van de verzamelbox is niet echt hoog (onder de vijftien euro). De losse edities kosten bijna negen euro en zijn dus veel duurder in de aanschaf. De beeldkwaliteit is prima, al zijn de kleuren wat flets. Het geluid is van mindere kwaliteit, maar dat komt vooral door de manier waarop het ooit is opgenomen. Als vader en zoon van de woonkamer naar de keuken lopen is duidelijk te merken dat er maar twee microfoons zijn gebruikt, het geluid valt in de gang namelijk gewoon weg. De verpakking bestaat uit een groot uitgevallen keepcase met daarin de twee disks. Elke disk bevat maar vier afleveringen, dus het zijn er slechts acht in totaal.

Ondanks dat de beeld- en geluidskwaliteit tegenvallen, is de charme van Ha Die Pa! niet verdwenen. Alhoewel sommige grappen wat oubollig overkomen is de serie gewoon leuk gebleven. Jammer genoeg bevat de release geen extra's en blijft het alleen beperkt tot de acht afleveringen. Voor een dergelijke hoeveelheid beeldmateriaal is de adviesprijs wat aan de hoge kant, maar waarschijnlijk is de box in de toekomst ook wel voor minder te koop.

Label: Video FilmExpress Releasedatum: 30 januari 2007 Kijkwijzer: Waardering: