CD: High Contrast presents Marcel Woods

Met het begin van het nieuwe jaar komt High Contrast Recordings met een nieuwe CD-serie: High Contrast presents. Bij elk volume staat een andere grote naam of rijzende ster uit de dans scène centraal. De opdracht? Stel een plaat samen die omvat waar jij je nu mee bezig houdt. De keuze is vrij, de mogelijkheden zijn legio. De beginnende DJ zal met zo'n release zijn voordeel doen, maar de man die deze serie mag starten behoeft geen introductie meer. Marcel Woods brengt ons zijn eerste CD, een dubbelaar bestaande uit een mixplaat en een compilatie van zijn eigen materiaal.

The Music en The Madness, dat zijn de titels van de twee platen waarmee Marcel "Musical Madness" Woods ons een kijkje gunt in zijn wereld van TechTrance. TechTrance, een door Woods gecreëerde mix stijl, is dan ook hoe je de deze release het beste kan omschrijven. Op de eerste CD worden trance en techno duidelijk afgewisseld. Hier en daar wordt het harder, maar even later volgt er weer een nummer met zwoele vocals onder begeleiding van dromerige muziek. Beide stijlen komen samen wanneer Alex Morph en Rank 1 hun krachten bundelen in Life less ordinary. Electro beats worden afgewisseld met de welbekende Rank 1 momenten van euforische klanken en de dansvloer kan los. Ook Moonshine van Kobbe & Balthazar is heerlijk opzwepend met een oldskool sample van U got 2 know van het Italo-house team Capella.

Op de eerste CD zijn eigenlijk geen slechte nummers te vinden, maar toch gaat het dak er pas écht af wanneer we bij CD2 aanbelanden. Twaalf Marcel Woods klassiekers komen voorbij, al zij het soms in een herziene versie. Zo is er bijvoorbeeld de 2006 Re-edit van Beautiful Mind en de Trance Energy mix van Cherry Blossom. Waar de eerste echt knalt laat de laatste het echter wat afweten. De TE mix zwakt het nummer af en maakt het wel erg braafjes. Deze kleine teleurstelling wordt gelukkig weer ruimschoots goed gemaakt wanneer ik plotseling een Hidden Track vind. Een minuutje nadat nummer twaalf, Static State, is afgelopen hoor ik een beat opbouwen. Een harde beat wel te verstaan, en even later stel ik vast dat dit misschien wel een van de vetste tracks van deze release is. Misschien is het de nieuwigheid, maar hoe dan ook is het puur genieten met het hardere werk van Woods.

Alles bij elkaar opgeteld is dit een zeer geslaagd album. Woods zijn stijl is goed uitgewerkt en beide platen vormen een mooi geheel. Aan de ene kant is er het overzicht van Woods zijn eigen producties en daarnaast krijg je ook een goede indruk van hoe hij zijn stempel drukt op andermans materiaal, zoals hij dat in een set op een feest ook zou doen. Dat deze plaat je huiskamer bijna omtovert tot een groot feest zou verder genoeg moeten zeggen. Een aanrader dus, voor liefhebbers van het techtrance genre en natuurlijk de Woods fans. Voor de gehele tracklist klik hier.

Label: High Contrast Recordings/Be yourself Music
Releasedatum: 8 januari 2007 Waardering: