DVD: La Puta y la Ballena

La Puta y la Ballena, de hoer en de walvis in het Spaans. Een intrigerende titel maar je kan er nog niet heel veel van het verhaal aan afleiden. De film stamt uit 2004 en is nu ook in Nederland op dvd uitgebracht.

Vera, een schrijfster die al jaren niets meer op papier krijgt, wordt door haar ex-vriend gewezen op enkele brieven en foto's van een Argentijnse fotograaf die is omgekomen tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Door in dit verhaal te duiken denkt ze haar writer's block misschien te doorbreken. Maar tevens wordt ze tijdens haar zoektocht geconfronteerd met haar eigen leven, haar relaties en het feit dat er borstkanker bij haar is geconstateerd. De vervlogen tijden van de brieven en foto's leiden haar naar het afgelegen Patagonië. Op de plek, waar de walvissen jaarlijks voorbij zwemmen, beslisten de jonge Lola en de fotograaf decennia geleden langzaam hun lot in het plaatselijke bordeel. Verleden en tegenwoordige tijd komen samen in een web van personages en gebeurtenissen die parallellen trekken tussen de twee tijdspannen. Raadselachtige rode draden verstrengelen zich tot een knop die door Vera in het heden losgetrokken moeten worden om weer verder te gaan met haar leven dat op zijn kop is gezet.

De film is in een prachtig gebied geschoten en laat naast de bedrukkende en emotioneel beladen beelden ook schitterende natuur zien. De rol van Aítana Sánchez-Gijon is erg indrukwekkend en overtuigend neergezet. Haar pijn, haar zoektocht, haar fantasieën en tijdelijke oplevingen komen mooi naar voren. Gevoelige en inspirerende tangomuziek begeleidt het verhaal. Oscar-winnaar Luis Puenzo heeft mooi werk afgeleverd, maar de film duurt met zijn 115 minuten net iets te lang. Soms verslapt de aandacht even, maar de kijker blijft gelukkig wel betrokken bij het verhaal. De extra's zijn wel wat karig, de trailer wordt enkel vergezeld door trailers van drie andere films. De film zelf verdient vier sterren, maar doordat de dvd eigenlijk niets verder toevoegt aan het verhaal komt de eindstand op drie sterren uit.

Label: Homescreen Releasedatum: 31 mei 2006 Kijkwijzer: Waardering: