DVD: Sharpe - Seizoen 1

Alhoewel het persbericht spreekt over het eerste seizoen van Sharpe, gaat het hier in werkelijkheid om een drietal tv-films. Sean Bean speelt de rol van Richard Sharpe, een Britse officier tijdens de Napoleontische oorlogen. De films zijn gebaseerd op de boeken van Bernard Cromwell en werden in de jaren negentig voor het eerst uitgezonden door de BBC. Voor het eerst in 1993 en het leek erop dat de laatste Sharpe in 1997 werd gemaakt. Bijna elk jaar verschenen namelijk nieuwe afleveringen in de serie, maar in 1997 werd er gestopt met de productie. Pas negen jaar later, in 2006 dus, was er voor het eerst weer een Sharpe te zien: Sharpe's Challenge.

Richard Sharpe is een Britse legerofficier die leiding geeft aan een brigade soldaten in Frankrijk. Ze vechten tegen het leger van Napoleon en met succes. Zowel zijn eigen soldaten als de Franse tegenstander hebben groot respect voor de prestaties van Sharpe uit het verleden. In zowel de eerste als de laatste film wordt er gevochten tegen de Fransen en dat levert heel wat veldslagen op. Ondertussen wordt Sharpe niet alleen met zijn vijand op het veld geconfronteerd, hij moet het ook opnemen tegen zijn concurrenten in het leger, zijn vrouw en valse beschuldigingen. In de eerste film Sharpe's Revenge slaat Sharpe op de vlucht, nadat de Franse majoor Ducos hem ervan beschuldigt dat hij er met de schat van Napoleon vandoor is gegaan. Als hij niet kan bewijzen dat de schat door iemand anders is gestolen, zal hij worden gefusilleerd.

In het tweede deel, Sharpe's Justice, is Sharpe weer terug op Engelse bodem en heeft hij een nieuwe vriendin, Lucille. De oorlog is afgelopen en Sharpe krijgt de opdracht om naar Yorkshire te gaan. Niet om te vechten met een buitenlands leger, maar om een staking voor een industrieel te beëindigen. Het blijkt echter dat zijn opdracht niet met de meest eerzame redenen is gegeven en hij komt er achter dat de staking een goede reden heeft. Daarnaast zorgt de regio voor meer problemen. Jane, de vorige vrouw van Sharpe, gaat met haar nieuwe liefde in de buurt wonen en Sharpe wordt herinnerd aan zijn verleden.

Het derde deel is weer geheel gewijd aan de oorlog. Was Napoleon eerst nog veilig verbannen naar Elba, in Sharpe's Waterloo is hij weer terug om de macht te grijpen. Met zijn oude vrienden trekt Sharpe weer ten oorlog, maar dit keer onder aanvoering van prins William (Paul Bettany). Zijn leiderschap is waardeloos en Sharpe kampt ook in dit derde deel weer met de grillen van zijn (voormalige) vrouw. Als de veldslag bij Waterloo begint, wordt zowel het lot van zo'n beetje heel Europa bepaald als dat Sharpe zijn eer moet verdedigen.

De avonturen van Sharpe zijn vermakelijk, maar ze ontstijgen niet altijd het niveau van een historisch flutromannetje. De romantische avonturen van Sharpe zijn niet echt uitgewerkt en blijven beperkt tot zwoele blikken en veel clichés. De veldslagen blinken uit in matig acteerwerk van de figuranten en veel belabberde effecten. Het is duidelijk dat er een laag budget was bij het maken van de films. Gelukkig weten de hoofdrolspelers het geheel te redden door goed gestalte te geven aan hun karakters, anders was de serie niets meer geweest dan een tentoonstelling van oude kostuums. Het zijn dan ook de acteurs geweest die de verhalen van Bernard Cromwell tot een succes wisten te maken op tv.

Opmerkelijk genoeg bevat de eerste box van Sharpe niet de eerste drie films die zijn gemaakt. Sterker nog, het zijn -op de film van vorig jaar na- juist de meest recente uit de reeks, met als verzameltitel Sharpe, The Final Battles. Misschien wel om te kijken hoe de release het zou doen in de winkels, want de meest recente zijn qua beeld en geluid het meest aantrekkelijk. Jammer genoeg word je daardoor opgezadeld met een gebrek aan kennis over het verleden van Sharpe en de andere karakters. In de Verenigde Staten is de serie uitgebracht in diverse boxsets, met als klapper een collectors edition in een houten kistje. In Nederland moeten we het doen met een digipack, waarbij er helaas geen extra materiaal is toegevoegd. De adviesprijs van bijna 25 euro is wat aan de hoge kant, maar het zal de fans van Sharpe niet van een aanschaf weerhouden.

Als historisch oorlogsdrama voldoet Sharpe aan veel eisen die de kritische liefhebber zou kunnen hebben. Sean Bean weet zich goed staande te houden in de verfilming van de boeken van Bernard Cromwell en speelt niet alleen het personage, hij is het gewoon. De verhalen zijn boeiend, vol met avontuur en spanning, maar qua figuranten en snelheid van het verhaal stelt de serie teleur. De release op dvd is wat magertjes. Voor de verzamelaar is de Amerikaanse uitgave een beter alternatief; geef je niet om de extra's? Dan is deze release -op de merkwaardige chronologische volgorde van uitgeven na- redelijk te noemen. De kleuren zijn wat flets, het geluid is niet echt om over naar huis te schrijven, maar dat is vooral te danken aan de matige productie voor tv.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 20 december 2006 Kijkwijzer: Waardering: