CD: Meat Loaf - Bat out of Hell II, Collectors Edition

Marvin Lee Aday, inmiddels bijna 60 jaar oud, timmert nog aardig aan de weg. Zo is Bat out of Hell III - The Monster is Loose alweer verschenen en is Meat Loaf ook als acteur nog steeds veelvuldig in beeld, zij het niet in hoofdrollen. Een wereldtour volgt op het verschijnen van de derde Bat out of Hell-cd, maar data in Nederland zijn nog niet bekend. Nu is er Bat out of Hell II - Back into Hell, Collectors Edition, een luxe heruitgave van het in 1993 verschenen vervolg op Bat out of Hell. Dit setje bestaat uit de originele cd van elf nummers, een live-cd van acht nummers en een dvd met vier extra's. Het cd-boekje bevat alle songteksten van de gewone cd plus een uitgebreide inleiding op het maken van deze cd, inclusief biografietje van Meat Loaf.

Wie kent Meat Loaf nu niet? Wie kent het nummer 'Paradise by the Dashboard Light' nu niet? Die bombastische muziek met 'over the top'-videoclips, die niet maar een paar minuten duren, maar gewoon lekker lang zijn. Lekkere meebrulnummers waarvan iedereen de tekst kent. Toch denk ik dat een groot deel van het mainstream-publiek niet veel meer van Meat Loaf kent dan dat. En zijn vreemde verschijning in de film Fightclub misschien. Van de reguliere cd in dit pakketje ken ik ook alleen 'I'd do anything for love, but I won't do that' en hier en daar wat nummers wat vager. Ik was in eerste instantie een tikje teleurgesteld in de cd, want het klinkt allemaal best beheerst, kalm en bijna een tikje saai. Na meerdere keren de cd te draaien, beginnen de (erg lange) nummers je echter te pakken en heb je je al flink verbaasd over het vreemde 'Wasted Youth', waarin Meat Loaf vertelt hoe Rock 'n Roll werkt. Het bijna drie minuten durende instrumentele 'Back into Hell' leidt tot het laatste nummer 'Lost boys and Golden girls', lekker langzaam en sfeervol.

De live-cd is heel wat anders. De nummers zijn in 1993 in New York opgenomen, met uitzondering van het nummer 'Crying out Loud', dat een jaar later is opgenomen. En hier hoor ik de Meat Loaf zoals ik hem ken en waardeer. De energie spat uit mijn cd-speler (ok, uit de boxen) en de muziek komt echt de kamer in. Bij deze vertolkingen kan ik niet stilzitten, brul ik de muziek mee, of ik nu de teksten ken of niet. Heerlijke muziek, lekker theatraal en dramatisch. Een hippe uitvoering van 'Paradise by the Dashboard Light' is één van de toppunten van deze live-cd, maar ook het bijna 13 minuten durende 'I'd do anything for love' is geweldig met zijn ronkende gitaren en de sterke vrouwelijke bijdrage. Oorspronkelijk was dat Lorraine Crosby, die onder de naam Mrs. Loud een geweldige bijdrage leverde aan het nummer, net als Ellen Foley deed voor 'Dashboard Light'.

De dvd bevat o.a. een interview met Meat Loaf en Jim Steinman (de schrijver van de nummers). Vrij kort en bondig wordt beschreven hoe de Bat out of Hell-reeks is gestart, waarom de tweede cd is gemaakt en waarom Meat Loaf op het podium doet wat hij doet. Daarnaast wordt een klein kijkje achter de schermen gegeven van het maken van de videoclip 'I'd do anything for love'. Eindelijk weet ik wat Meat Loaf (of het karakter in de clip) niet zou doen ("I would do anything for love, but I won't do that"). Het is leuk om te zien en horen hoe gepassioneerd zowel Meat Loaf als Steinman praten over de nummers. Ondertiteling niet in het Nederlands helaas.
De dvd is naast het interview gevuld met drie videoclips: 'I'll do anything for love', 'Rock and Roll dreams come through' (met een jonge Angelina Jolie in de hoofdrol) en 'Objects in the rear view mirror may appear closer than they are'. Drie juweeltjes van clips, bijna korte speelfilms. Beelden die de nummers absoluut completer maken.

Vanwege de geweldige live-cd en de vermakelijke dvd krijgt deze Collectors Edition vier sterren. Zelfs een prima aanschaf voor Meat Loaf fans die de originele Bat out of Hell II al hebben dus, omdat het zulke waardevolle extra materialen bevat. Daarnaast staat de reguliere cd vol met nummers die elk hun eigen sfeer en kwaliteit hebben en totaal niet gedateerd overkomen, ook al stamt de cd al uit 1993.

Label: Virgin Records Releasedatum: 3 december 2006