Boek: Jack Hamm - Stripfiguren tekenen

Vraag aan een willekeurig persoon of hij of zij wel eens een strip heeft gelezen, en het antwoord zal vrijwel altijd 'ja' zijn. Strips spreken jong en oud aan, en menigeen verzucht wel eens dat hij zelf ook zoiets zou willen kunnen maken. Vele cursussen en boeken zijn er al over geschreven, maar één van de bekendste boeken is toch wel Stripfiguren tekenen van Jack Hamm, dat onlangs opnieuw is uitgebracht.

Striptekenen is een vak apart, maar volgens Jack Hamm is het voor iedereen mogelijk het te leren. In het voorwoord legt hij het belang uit van het ontwikkelen van de eigen creativiteit, en meerdere keren wordt er in het boek benadrukt dat hij het nut niet inziet van het kopiëren van andermans stijl. Hoewel daar over te twisten valt heeft dat voor de beoordeling van het boek nu echter niet zoveel toegevoegde waarde.

De eerste bladzijde start met een oefening om te laten zien hoe eenvoudig striptekenen kan zijn. Aan de hand van simpele vormen en wat eigen fantasie kan er al een heel aardige stripfiguur ontstaan. Dit soort oefeningen zijn door het hele boek verweven, en doorbreken erg prettig de vele informatie die het boek bevat. Bovendien verschaffen ze inzicht in de eenvoudige vormen waaruit figuren zijn opgebouwd en geven ze steeds de bevestiging dat iedereen kan striptekenen. Stripfiguren tekenen bevat zeer uitgebreide informatie over de vorm van gezichten, neuzen, ogen, handen, enzovoorts, en legt uit waar je op moet letten om emoties zoals woede, verdriet en vreugde uit te kunnen beelden. Voorts staan er pagina's vol getekende voorbeelden op alfabetische volgorde van de eerder behandelde gezichtsconstructies, wat als handig naslagwerk gebruikt kan worden. De andere onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer de suggestie van beweging, kleding tekenen, karikaturen creëren, spieropbouw en verschillende houdingen.

Om het boek te testen heb ik een bekende oerfok!ster gekarikaturiseerd
Wanneer je het boek uit hebt vallen een paar dingen op. Zo is er met geen woord gerept over achtergronden en kleurgebruik. Pas in het nawoord wordt er uitgelegd dat dit boek zich richt op het hoofd en de romp van figuren, omdat de auteur van mening is dat dit de basis is die je eerst onder de knie moet hebben alvorens verder te gaan. Daar is zeker wat voor te zeggen, maar het was wat logischer geweest als dat ook duidelijk in het voorwoord of op de achterkant was vermeld. Als Stripfiguren tekenen dus een basisboek moet zijn, dan mis ik een aparte uitleg over materiaalgebruik. Er wordt wel bij sommige tekeningen terloops vermeld met welke pen of op welk papier het is gemaakt, maar als het boek een basis moet leggen voor het tekenen van stripfiguren had daar wel een apart hoofdstuk aan gewijd mogen worden. En hoewel strips met dieren in de hoofdrol zeer geliefd zijn en vaak voorkomen is ook hier geen aandacht aan besteed. Het summiere hoofdstukje over animatie had naar mijn mening vervangen kunnen worden door informatie over het tekenen van dierfiguren.

Toch blijft Stripfiguren tekenen een boek dat er erg goed in geslaagd is de beoogde doelstelling (hoofd en romp leren tekenen) te realiseren. Voor een bredere kijk op striptekenen is het misschien niet zo geschikt, maar voor striptekenaren in spé is het een prima en inspirerend boek om de basis van stripfiguren tekenen uit te leren. Omdat het boek zich op één specifiek gebied richt zou ik het 3 sterren geven. Voor de aandacht en de diepgang die aan de behandelde onderwerpen wordt gegeven verdient het echter zeker 5 sterren, waarmee het boek met een gemiddelde van 4 sterren zeker geen raar (strip)figuur slaat.

Uitgever: Unieboek ISBN: 9026936656 Pagina's: 120