DVD: Sympathy for Lady Vengeance

Mocht je de laatste niet verder hebben gekeken dan de reguliere bioscoop dan kan het zijn dat je de gigantische opkomst van de Koreaanse cinema heb gemist. Het is al een aantal jaren de meest inventieve en kwalitatief zeer hoogstaande 'industrie'. Met films als Bin-Jip en Oasis leveren ze elk jaar weer een aantal arthouse klassiekers af. Het lijkt een beetje te stabiliseren, zoals dat immers met elke filmindustrie die plotseling een enorme groei maakt gaat, maar zolang originele en visionaire cineasten als Kim Ki-duk en Chang-dong Lee in hun eigen stijl blijven werken, ziet de toekomst er hoopvol uit. Een naam die zeker in het lijstje van grote filmmakers hoort is Park Chan-Wook, bijna de eerste Koreaan in de ruimte, maar ook de man die furore maakte met Oldboy en Sympathy for Mr. Vengeance, de eerste twee delen uit zijn wraaktrilogie. Asiamania brengt nu het laatste deel, dat begin dit jaar in première ging tijdens het Amsterdam Fantastic Film Festival, uit op dvd.

Sympathy for Lady Vengeance volgt het zelfde patroon als Oldboy. Het hoofdpersonage heeft jaren onschuldig in de gevangenis gezeten en gaat op zoek naar wraak. Net als in de eerste twee delen gaat het weer om ontvoering. De uitspraak uit Sympathy for Mr. Vengeance dat er zoiets bestaat als een goede kidnapping zit ook weer in dit deel. Het is ditmaal een vrouw, Geum-ja Lee, die na een gevangenisstraf van 13 jaar voor de ontvoering en moord op een 6-jarig jongetje vrij komt. Met behulp van vriendinnen die ze ontmoet heeft in de gevangenis gaat ze gewapend met een speciaal voor haar gefabriceerd pistool op zoek naar de werkelijke moordenaar. Ook ontmoet ze eindelijk haar nu 14-jarige dochter in Australië. De precieze achtergrond kom je lange tijd niet te weten, maar de stoïcijnse blik en oranje oogschaduw van Geum-ja lijken een koelbloedige moordenaarster te verraden. Yeong-ae Lee, die ook al de hoofdrol speelde in Parks Joint Security Area, belichaamt perfect zowel de door haat gevoede wraaklustige kant, als de kant van de liefdevolle moeder die nooit echt volwassen heeft kunnen worden.

Logischerwijs bij een wraakfilm zit ook Sympathy for Lady Vengeance weer vol geweld, ook al valt het in vergelijking met Oldboy nog best mee, maar ook ditmaal heeft alles weer zijn doel. Zoals Park vaak heeft aangegeven is het de taak van de kijker om de film fysiek mee te maken. Zonder te voelen wat de personages voelen zal je de film niet begrijpen, is de filosofie van Park. Ondanks dat het bloed rijkelijk vloeit, vergeet hij de esthetiek nooit. De cinematografie is wederom genieten, net als de vele montagetrucjes die je constant bezig houden.

De slotscène met de heldin in een besneeuwde straat, welke lijkt op een verwijzing naar de Lady Snowblood films, ziet er onvergetelijk uit. Park maakt vaak gebruik van computerbewerkingen, ook de sneeuw in de laatste scène is nep, maar het oogt allemaal natuurlijk. De klassiek gecomponeerde soundtrack maakt het compleet. Maar nog belangrijker is het dat je door dit alles, de mysterieuze plot, de cinematografie en het excessieve geweld, daadwerkelijk meevoelt. De kijker staat in eerste instantie net zo ver van Geum-ja vandaan als zij van haar omgeving, maar uiteindelijk wil jij net zo goed de uiteindelijke dader een kogel door zijn kop jagen. Een uitzonderlijk stukje cinema dat niet gemist mag worden. Jammer van de wat karige release, iets meer dan een korte 'making of' had hoogstwaarschijnlijk voor vijf sterren gezorgd.

Label: A-film Releasedatum: december 2006 Kijkwijzer: