DVD: Urbanus - Genoeg gelachen, nu humor!

Neem een onhebbelijk mannetje in een fout jasje, voeg daar een raar stemmetje en een onfortuinlijk huisdier aan toe en wat krijg je dan? Mr. Bean? Nee, Urbanus!

Urbanus is de artiestennaam van de Belg Urbain Servranckx. Naast een succesvol Vlaams komiek, is hij ook zanger, acteur en stripfiguur. Al vanaf het begin van de jaren zeventig maakt hij theatershows en platen, en in 1987 kwam zijn eerste film Hector uit, wat een enorm succes werd. De film won de eerste prijs op het Internationale Festival van de Komische Film in Chamrousse. Hij ontving ook de prijs voor beste acteur van Radio France en Dauphiné Libéré. Het was op dat moment het grootste kassucces ooit in de Belgische geschiedenis. Daarna volgden nog een aantal films, waaronder Koko Flanel (1990) en De zevende hemel (1993).
In 1995 maakte Urbanus de 12-delige televisiereeks Genoeg gelachen, nu humor!, het was het succesvolste programma dat hij voor de commerciële omroep VTM maakte. De hoogtepunten van deze serie zijn nu bijeengebracht op DVD.

De voorpret begint al met het lezen van de informatie op de achterkant van de dvd. Hier worden in het kort de 12 afleveringen omschreven, in zogenaamde 'zeer logische' taal. Een voorbeeld: 'Groene vingers - Urbanus aapt zijn buurman na die vlak naast hem woont', of: 'Freddy's feestje - Urbanus viert de derde verjaardag van zijn konijn Freddy, omdat hij drie jaar geworden is'. Logisch en iedereen snapt het.
Wanneer je de dvd start word je eerst getrakteerd op een absurd filmpje met getekende figuren met het hoofd van Urbanus.
Tijdens het bekijken van de eerste aflevering wordt meteen duidelijk dat Urbanus maar een vervelend mannetje is. Vanuit zijn primitieve huis terroriseert hij de buurman (die ene die vlak naast hem woont), lokt hij vrouwelijke dokters naar binnen en biedt hij onderdak aan een gangster.
Wanneer hij op zijn brommertje stapt brengt hij de gemeenteverkiezing in de war, achtervolgt hij een minderjarig meisje en steelt een broek van de scouting.

Hoe grappig deze scènes ook klinken, als je er te lang naar kijkt valt het tegen. Alles is versneld afgespeeld, waardoor de grappen nog flauwer worden. Er wordt nauwelijks gesproken en wanneer dit wel gebeurt zorgt de versnelling ervoor dat iedereen als Knabbel en Babbel klinkt. Om twee afleveringen heb ik echter wel tot tranen toe gelachen: de verjaardag van konijn Freddy (zelfs Urbanus' ouders worden er voor uitgenodigd) en de aflevering waarin Urbanus een toverstokje vindt en wel dingen weg kan toveren, maar niet meer terug.
Mijn advies voor deze dvd is: kijk één of twee afleveringen achter elkaar, en niet meteen de hele dvd, want dat gaat op den duur vervelen.
Voor de fans van Urbanus is het een absolute aanrader (alleen jammer dat er geen extra's bij zitten), voor anderen wordt het een beoordeling met drie sterren.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 7 november 2006 Kijkwijzer: