Boek: Raoul de Jong - It's Amaaazing!

Een jonge auteur heeft veel succes met zijn eerste boek en krijgt van de uitgever een voorschot voor het volgende boek. Nadat de telefoonrekening, wat boetes, een vliegticket en een mp3-speler zijn betaald, heeft hij in zijn nieuwe broek nog maar drie euro over van het voorschot. Raoul is vol goede moed om naar de voor hem onweerstaanbare stad New York te gaan. If you can make it there, you can make it anywhere.

Subheader

Met her en der nog een beetje geld probeert "Wraoul", zoals de New Yorkers zijn naam laten klinken, het te gaan maken in New York. De avonturen die hij beschrijft laten soms weinig te raden over, zoals zijn avontuur met Marco, een pijp-beurt in de taxi en de voor hem tegenvallende seks, misschien mede door de lijntjes coke. Ja, Raoul windt er geen doekjes om dat hij homoseksueel is, maar dat is het overgrote deel van New York ook volgens hem. Zijn grote voorbeelden zijn Madonna, Andy Warhol, Basquiat en Edie Sedgwick. Stuk voor stuk zijn zijn voorbeelden qua reisverleden net zo verbonden met New York als hijzelf.

Raoul debuteerde in 2004 met het reisverslag Stinknegers waar hij de Scherpenzeelprijs 2004 mee won. Daarmee was hij met zijn twintig jaar meteen de jongste winnaar ooit. In 2005 verscheen zijn debuutroman Het leven is verschrikkuluk. It's Amaazing! is een vlot en fris geschreven verzameling columns, maar mist af en toe wat samenhang. Dat is wel jammer, want daardoor blijft het soms wat minder goed plakken. De opzet leest lekker vlot door en je kunt het boek makkelijk even wegleggen en later weer rustig verder lezen. Toch zeker drie sterren waard.

Uitgever: Rothschild&Bach ISBN13: 978.90.499.5019.4 Pagina's: 159