DVD: Het Glazen Huis

"Gierende zenuwen, keiharde concurrentie, eeuwige deadlines, innige samenwerking, onthullingen, manipulaties en bedrog." Met al deze ingrediënten had de (weekend-)soapserie Het Glazen Huis toch een hit moeten worden? Het lot beschikte echter anders. De serie, die september 2004 met veel bombarie werd aangekondigd, stopte vijf maanden later al. Slechte kritieken, karige kijkcijfers; beetje Talpa avant-la-lettre.
Nu liggen de 61 afleveringen (wat er eigenlijk 114 hadden moeten zijn) van Het Glazen Huis in de winkels. De kijker kan meer dan 30 uur, verdeeld over zes dvd's, de beslommeringen van een John de Mol-achtige mediatycoon volgen: Axel Westhof van Westhof Media.

Axel Westhof wordt gespeeld door Arnold Gelderman, een bekende stemregisseur die onder andere betrokken was bij Disney-klassiekers als Aladdin, De Leeuwenkoning, Toy Story en Finding Nemo. Als Axel Westhof speelt Gelderman zijn rol, pater familias van de Westhof-familie, op het pedante af. Wat ook gelijk een beetje de makke is van de soap als geheel: het ligt er allemaal wel heel dik bovenop. Dat is voor een commerciële zender misschien niet zo erg, in het soap-genre is immers geen verhaalwending te dol. Deze produktie was echter een kostbaar initiatief van drie publieke omroepen Avro, BNN en de Tros. Zij hadden een kwaliteitssoap voor ogen, een kijkcijferconcurrent voor de soaps van 'de commerciëlen'. En dat is op beide fronten niet gelukt.

Niet dat het script totaal niet deugt. Dat is op zich nog wel aardig spannend. Zo ontdekt Axel Westhofs eigen schoonzoon Tim Romein (Herman Boerman), een bekende tv-journalist, dat "pa" er nogal wat verdachte connecties op nahoudt. Axel doet er alles aan om de waarheid voor Tim, de man van zijn oudste dochter Nora, te verbergen. Nora heeft zo weer haar eigen besognes. Haar 15-jarige dochter Merel (gespeeld door 'Starmaker' Anna Speller) heeft een relatie met haar toneelleraar, die ook weer alles aan elkaar blijkt te liegen.
De andere kinderen van Axel Westhof zijn zoon Robert, en de 'rebelse' dochter Angela. Vooral zoon Robert (Mattijn Hartemink) speelt een belangrijke rol, hij moet namelijk als een soort van Pim Fortuyn de politiek in, om à la Berlusconi de belangen van Westhof Media te behartigen. En dan is er ook nog de twintigjarige Daan Hendriks, een soapie in de Westhof-serie 'Zilver en Goud'. Daan ontpopt zich vanwege een speciale reden tot de oogappel van Axel Westhof, en zal uiteindelijk Westhof Media over moeten nemen.

De verhaallijnen zitten dan ook niet onaardig in elkaar. Het is vooral de steriele, kille sfeer die Het Glazen Huis uitademt, waardoor het een ongezellig 'plastic' drama blijft. Het Glazen Huis is hoogdravend tot en met, maar naarmate de serie vordert, krijgt het drama weinig diepgang. Ook het feit dat de belangrijke rol van Robert Westhof de laatste 14 afleveringen niet meer door Mattijn Hartemink maar door Harpert Michielsen gespeeld wordt, komt de vervroegd stopgezette serie niet ten goede. Michielsen lijkt dan wel uiterlijk op zijn voorganger, hij weet het gladde doch grappige karakter van Robert nergens zo goed neer te zetten als Hartemink dat deed.

Het overige acteerwerk is nergens ondermaats, maar als kwaliteitssoap is Het Glazen Huis een beetje als die strofe van Het Goede Doel: "Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom". Of, zoals de titelsong van de serie al luidt: "schone schijn".
Dat de makers na de 'flop' weinig nut zagen om de box te voorzien van leuke extra's is natuurlijk wel logisch, maar enkel het uitgeschreven verhaal in kleine lettertjes aanbieden als 'trailer' is wel erg zuinig. Als je een keer dertig uur echt niks te doen hebt: aanschaffen die hap! Drie sterren zijn er in Het Glazen Huis echter niet te ontdekken.

Label: Strengholt Multimedia Releasedatum: 12 oktober 2006