Film: Saw III

Na de onverwachte hit Saw uit 2004, kwam er al snel een vervolg dat het qua opbrengst zelfs nog beter heeft gedaan. Nu is er dan ook een tweede vervolg over Jigsaw en zijn zieke spelletjes. De film is geregisseerd door Darren Lynn Bousman, die ook Saw II regisseerde, en gaat op dezelfde voet verder. Tobin Bell, Shawnee Smith en Dina Meyer, die allen ook in de vorige films speelden, zijn weer van de partij. Ze krijgen ondersteuning van onder meer Angus Mcfadyen (Equilibrium) en Bahar Soomekh (Mission:Impossible III).

Jigsaw (Tobin Bell) en zijn leerlinge Amanda (Shawnee Smith) zijn nog steeds op vrije voeten. De politie heeft uiteraard geen enkel aanknopingspunt over hun verblijfplaats en zodoende kan Jigsaw verder met zijn terreur. Zijn gezondheid wordt echter steeds slechter, dus veel tijd denkt hij niet meer te hebben. Hij bedenkt nog één laatste beproeving als afsluiting. Amanda wordt er op uitgestuurd om meerdere mensen te kidnappen die voor de beproeving nodig zijn. Dr. Lynn Denlon (Bahar Soomekh) is één van de belangrijke schakels. Jigsaw vertelt dat het haar verantwoordelijkheid is om hem in leven te houden zolang de beproeving van Jeff (Angus Mcfadyen), een andere ongelukkige, nog in volle gang is. Lukt het haar niet, dan delft Jeff het onderspit en ontploft de om haar hals aangebrachte bom. Lynn begint zo aan een onmogelijk lijkende opdracht terwijl Jeff ontwaakt om in een gruwelijke nachtmerrie te belanden.

Saw III is helaas veruit de minste film van de drie. Uiteraard zijn er weer meer dan genoeg niet zo fijne "death traps" waar het bloed rijkelijk vloeit en is de opzet grotendeels hetzelfde gebleven. Er wordt veel tijd doorgebracht met de twee voornaamste slachtoffers. De gedeeltes met de dokter zijn nog wel redelijk uitgevoerd, maar die van Jeff laten veel te wensen over. Zo is de motivatie om bepaalde keuzes te maken slecht uitgewerkt en zodoende volstrekt ongeloofwaardig. De Saw reeks is nooit het grootste voorbeeld geweest van geloofwaardigheid, maar dit is wel van een erg triest niveau. Verder is de uitwerking van Amanda's karakter ook niet erg geslaagd te noemen. Ze komt over als een ongeleid projectiel die nooit in staat zou zijn geweest om het spelletje uit Saw II goed mee te spelen. De "twists and turns" zijn natuurlijk ook aanwezig en gaan terug tot de vorige twee films, maar bereiken nooit het niveau zoals in die films. Saw III is vooral meer van hetzelfde, maar dan slechter uitgevoerd. Ze zouden er goed aan doen om dit ook echt de laatste beproeving te laten zijn. Zolang deze films hun budget echter al dubbel terug verdienen in het openingsweekend, zal de reeks waarschijnlijk door blijven gaan.

Label: Independent Releasedatum: 4 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: