Film: 10 Canoes

De vijfenvijftigjarige Rolf de Heer werd in Nederland geboren en migreerde op jonge leeftijd met zijn familie naar Australië. Hij studeerde in 1977 af aan de meest prestigieuze filmschool daar en werkt sindsdien gestaag aan zijn carriere. Zijn nieuwe film Ten Canoes is alweer zijn elfde feature film. Het idee voor de film is ontstaan door Rolfs samenwerking met de acteur David Gulpill voor The Tracker. David is een afstammeling van de Aboriginals en liet Rolf kennismaken maken met het land van zijn voorouders. Rolf was onder de indruk en besloot om ooit een film samen met David daar te maken. In 2003 namen beide weer contact met elkaar op om een idee voor een film te bedenken. Na lang nadenken kwam David aanzetten met een 70 jaar oude foto waarop tien mannen te zien zijn in hun houten kano's. De foto was zo indrukwekkend dat Rolf de film meteen voor zich zag. De cast van Ten Canoes bestaat uitsluitend uit Aboriginals om alles zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken.

Het verhaal speelt zich duizend jaar geleden af. Tien Aboriginals verlaten hun dorp voor de jaarlijkse ganzenjacht. Ze zullen eerst het bos moeten afstruinen naar goed materiaal om hun kano's te maken, voordat ze de ganzenjacht in het Arafura moeras kunnen beginnen. Minygululu en Dayindi zijn twee broers die met de jacht mee zijn. Minygululu is al wat ouder en heeft drie vrouwen. Dayindi is een stuk jonger en heeft nog geen vrouwen. Hij verlangt echter al een tijdje naar de jongste vrouw van zijn broer. Zijn broer komt hier aan het begin van de reis achter en verteld Dayindi een eeuwenoud verhaal om de gebruiken van hun clan bij te brengen. De hele duur van de ganzenjacht is nodig om het uitgebreide verhaal te vertellen.

Ten Canoes is een film die veel respect toont voor de Aboriginals en duidelijk zijn best doet om de Aboriginal cultuur zo waarheidsgetrouw mogelijk over te brengen. Het verhaal laat duidelijk een deel van de gebruiken en overtuigingen zien die een Aboriginal van geboorte tot overlijden kan meemaken. Van liefde tot hekserij en wraak, het komt allemaal aan bod. De onervaren castleden doen het goed en lijken geen enkel probleem te hebben met de camera. De omgeving is zoals je mag verwachten erg mooi en is redelijk in beeld gebracht. De Engelse voice-over van de verteller klinkt soms een beetje als gebrekkig Engels, maar stoort gelukkig niet echt. De beelden van de ganzenjacht zijn in zwart-wit en die van het vertelde verhaal in kleur. Er wordt veelvuldig tussen de twee verhalen gewisseld terwijl beide gestaag vorderen. De film is hierdoor qua tempo iets te langzaam en had misschien beter iets meer gegroepeerd kunnen worden weergegeven. Alles bij elkaar is Ten Canoes een goede film geworden die door het lage tempo waarschijnlijk niet door elke kijker zal worden gewaardeerd.

Label: Cinemien Releasedatum: 1 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: