DVD: When a stranger calls

De scheidslijn tussen horror en thriller kan erg dun zijn. Films als Scream of I'll always know ... bevatten dan wel een aantal angstaanjagende momenten, maar een echte horrorfilm zijn ze niet te noemen. Een echte thriller kan ook angstaanjagend zijn, maar hoeft niet noodzakelijk gruwelijke details te bevatten. When a strangers calls lijkt in eerste instantie een horror, wanneer we zien hoe een detective bij een moord wordt geroepen en vervolgens over zijn nek gaat na het aanschouwen van de resten van het slachtoffer. Toch spreekt de hoes van een spannende thriller. Een thriller die de bioscoop nooit heeft gehaald welteverstaan. De moeite waard of de zoveelste variant op Scream?

Middelbaar scholiere Jill Johnson lijkt een heerlijk rustig avondje tegemoet te gaan. Haar vader zet haar af bij een bevriend stel dat woonachtig is in een prachtige villa aan een verlaten meer. Ze moet op twee kleine kinderen passen, terwijl de ouders een avondje uit gaan. De kindertjes liggen op bed met de griep, dus Jill moet zichzelf maar zien te vermaken. Ze komt er al snel achter dat ze zich geen moment hoeft te vervelen, want al snel begint de telefoon te rinkelen. Eerst belt een vriendinnetje dat langs wil komen en later haar wannabe-vriendje. Tussendoor wordt ze echter ook lastig gevallen door een onbekende man die bijna niets zegt, maar enkel informeert naar de kinderen. De stem van de man wordt steeds dreigender en Jill begint te beseffen dat de beller dichter bij haar is dan ze zou willen. Kan Jill zich bevrijden van haar plaaggeest of loopt haar leven gevaar?

When a stranger calls is een gemoderniseerde remake van de gelijknamige film uit de jaren zeventig. Alleen de opzet van het verhaal -een babysitter wordt van erg dichtbij telefonisch bedreigd- is hetzelfde gebleven, de invulling is erg veranderd. Jill moet zich maar zien te redden in het grote verlaten huis en jaagt zichzelf en de kijkers in het eerste half uur herhaaldelijk flink schrik aan door allerlei moderniteiten aan- en uit te zetten in het huis. Door de gierende wind en stromende regen ademt het bijna verlaten huis een haast spookachtige sfeer uit die flink beklemmend kan zijn. Tot zover lijkt When a stranger calls alle ingrediënten te bevatten die een goede thriller vereist, maar toch loopt het op een gegeven moment spaak. Net als in het origineel wordt ook in deze versie de identiteit van de indringer te vroeg bekend gemaakt, waardoor de spanning afneemt. De man oogt niet angstaanjagend en is niet bijzonder gewiekst in het grijpen van zijn slachtoffer. Ook het einde weet niet echt te behagen; pas in de laatste minuten wordt het echt spannend.

De release op dvd is prima in orde. Op de enkele disk vind je naast de film een aantal extra's. Allereerst een commentaartrack van de regisseur en daarnaast eentje met de schrijver van het script. Beide tracks zijn niet heel erg interessant, omdat ze erg overtuigd zijn van het resultaat klinkt het meer als een verkooppraatje dan als een terugblik op de film. De 'making of' is ook niet erg boeiend; ook hier is er weinig zelfreflectie en is er te veel aandacht voor de weinig spectaculaire actie in de film. De verwijderde scènes voegen weinig toe aan het verhaal. Als laatste is de trailer van de film op de schijf terug te vinden.

When a stranger calls is een thriller met weinig spanning, maar veel schrikmomenten. Alle clichés worden uit de kast getrokken om de kijker aan de buis gekluisterd te houden. Het maakt de film op zich wel vermakelijk, maar de 'bad guy' komt te vroeg uit de kast en er is weinig ruimte voor de fantasie van de kijker. De release op dvd is vrij netjes, maar dat maakt de zoveelste variant op 'Scream' nog geen aanrader.

Label: Sony Pictures H.E. Releasedatum: 14 december 2006
Kijkwijzer: Waardering: